Laatste stand van zaken cao Multimodaal Vervoer

Reparatie WW, planning en blokindeling

Door Redactie 12 maart 2024

In de cao Multimodaal Vervoer zijn onder andere afspraken gemaakt over de reparatie derde jaar WW, blokindeling, maximale dienstlengte en jaar- en weekplanning. De FNV vindt het belangrijk dat deze afspraken ook in de praktijk worden toegepast. Waar afspraken niet worden nageleefd, zetten we ons in om dat recht te zetten.

Stand van zaken cao

Derde WW-jaar

In de cao Multimodaal (artikel 95) zijn afspraken gemaakt over reparatie van het derde WW-jaar.  Tot 2016 was de WW in grote lijnen als volgt vormgegeven: voor ieder jaar arbeidsverleden bouwde je een maand WW-recht op. Met een maximum van 38 maanden. Dus iemand die 18 jaar gewerkt had en werkloos werd, had anderhalf jaar (18 maanden) recht op WW. Iemand die 30 jaar gewerkt had 30 maanden. En iemand die al 40 jaar gewerkt had het maximale recht van 38 maanden.

Door een grote bezuiniging in 2014 is deze opbouw fors teruggebracht waardoor werknemers veel minder WW-rechten opbouwen. Na 10 jaar nog maar een halve maand per gewerkt jaar en nog maar maximaal 2 jaar (24 maanden). Dus iemand met 18 jaar arbeidsverleden heeft nog maar 15 maanden WW, met 30 jaar werkervaring nog 20 maanden WW en na 40 jaar werken nog de maximale duur van 24 maanden. Lees meer hierover.

Ov en Mumo diensten op dezelfde vestiging

Naar aanleiding van vragen van FNV-leden in Limburg zijn er vragen over de blokindeling binnengekomen.

De blokindeling (cao-artikel 28) geeft aan wanneer een dienst begint of eindigt in een blok. Ook staat hierin beschreven wat de maximale dienstlengte is als medewerkers voor 05.00 uur beginnen. Wij krijgen van onze leden berichten dat de maximale dienstlengte van 7,5 uur bij iemand die voor 05.00 uur zijn werk aanvangt, regelmatig wordt overschreden. Daarop hebben wij contact gezocht gehad met Arriva. In de brief, die je hier kunt lezen, erkent Arriva dat dit in het verleden heeft plaatsgevonden, maar dat dit niet weer gaat gebeuren. Er is een memo aan de dienstindelers en teammanagers in Limburg gestuurd, die lees je hier.

Jaar- en weekplanning

De subsectorraad Multimodaal is van mening dat vooral naleving van het 4-5 patroon, maximaal 5 inzetten achtereen, en sociale afspraken op zowel de medezeggenschapstafel als op vakbondsniveau onder de aandacht van de werkgevers moeten worden gebracht.

In de cao staat: 'Er worden maximaal 5 inzetten achtereen gepland in de matching. Met instemming van de medewerker kunnen maximaal 6 inzetten achtereen gepland worden. Werkgever spant zich tot het uiterste in om het 4-5 patroon te optimaliseren. Dit ter afstemming met de medezeggenschap en op te nemen in de vigerende bedrijfsregelingen. Werkgevers koppelen jaarlijks de uitkomst terug richting vakbonden.'

Tijdens de cao-onderhandelingen bleek dat werkgevers niet een 100% garantie aan vakbonden te willen geven over het toepassen van deze afspraak van naleving 4-5 patroon. Wij willen, samen met de collega-vakbonden en de medezeggenschap, afstemmen hoe dit cao-artikel in de praktijk wordt toegepast. Gebleken is dat de afspraken aan de cao-onderhandelingstafel, niet altijd duidelijk zijn binnen de bedrijven, met name bij de planning.

De FNV vindt het belangrijk dat deze afspraak ook in de praktijk wordt toegepast. Zodra er meer nieuws is over de afstemming met de medezeggenschap, collega-vakbonden en directie bedrijven, zullen we jullie daarvan op de hoogte stellen.

Nieuwe leden subsectorraad Multimodaal

De subsectorraad Multimodaal is versterkt. Er zijn 2 leden bereid gevonden om deel te nemen aan de subsectorraad Multimodaal. Het zijn Marianne Fanchamps en Wim Bokkinga, wij zijn daar erg verheugd mee, met de komst van Marianne en Wim mogen we veel kennis verwelkomen!

Wellicht ben je benieuwd waar de leden van de subsectorraad Multimodaal werkzaam zijn. Bijgaand een overzicht in welke concessie de leden van de sub sectorraad werkzaam zijn.