Update telematica, kuchschermen en fietsenplan

QBUZZ Groningen/Drenthe

Door Redactie 22 februari 2024

Er is de voorbije weken veel aandacht geweest ten aanzien van het niet goed functioneren van de Telematica. Naar aanleiding van de door jullie ingevulde enquête is alles in een stroomversnelling gekomen. Wat is nu de stand van zaken?

Update telematica, kuchschermen en fietsenplan

Gesprek kaderleden FNV met Qbuzz

Een afvaardiging van FNV is op dinsdag 20 februari met een afvaardiging van de directie van Qbuzz in gesprek geweest. Vanuit FNV hebben wij onze zorgen geuit richting directie over de dagelijkse meldingen die wij nog steeds van jullie ontvangen over het niet goed functioneren van de Telematica. In het gesprek hebben wij ook de enquêteresultaten van de kuchschermen en het fietsenplan besproken.

Telematica

Qbuzz heeft een uitgebreide technische uitleg aan FNV gegeven over de stappen die zij nemen om de problemen rondom de Telematica aan te pakken. Het komt erop neer dat er volop gewerkt wordt om de problemen op te lossen. Dit zal stapsgewijs gaan met periodieke updates van de software. Daarbij is het belangrijk dat jullie de problemen die worden ervaren met de telematica blijven melden bij Qbuzz. Wij houden de vinger aan de pols en zullen jullie op de hoogte houden van de voortgang.

Privacy schermen

Tot nader order blijven de privacy schermen in de bussen. Qbuzz gaat onderzoek laten uitvoeren door een arbeidsdeskundige. Hieruit volgt een advies en kijken we hoe verder. Qbuzz en FNV realiseren zich dat er over het gebruik van de privacy schermen per regio verschillend wordt gedacht.

Fietsenplan

Over het fietsenplan het volgende: de werkgever gaat kijken of er toch mogelijkheden zijn om buiten de Werkkostenregeling (WKR) invulling te geven aan een fietsenplan voor de medewerkers. Zodra wij hier meer nieuws over hebben, dan laten we het jullie weten.

Conclusie

Het is dus goed dat jullie massaal de enquête hebben ingevuld. De uitslagen worden serieus genomen, er wordt een vervolg aan gegeven en er zijn door Qbuzz toezeggingen aan FNV gedaan om zaken op te pakken.

Aankondiging enquête Waterstofbussen

Wij ontvangen veel meldingen over de Waterstofbussen. Er zijn collega’s die met het werken op de Waterstofbus tegen verschillende problemen aanlopen. Om goed in kaart te krijgen welke problemen ervaren worden tijdens het gebruik van de Waterstofbus, hebben wij een enquête met ongeveer 10 vragen gemaakt. Binnenkort zullen wij deze enquête gaan uitzetten. Indien daar aanleiding toe is, willen we de uitslag van de enquête met Qbuzz bespreken. Zover is het echter nog niet, we houden jullie op de hoogte, binnenkort zul je de vragenlijst van ons ontvangen.

Mailwisseling ondernemingsraad G/D

Naar aanleiding van de enquêtes die massaal zijn ingevuld, hebben we ook contact gezocht met de ondernemingsraad van Qbuzz Groningen/Drenthe om problemen op de werkvloer te bespreken. Lees hier onze brief. Het zou goed zijn om samen, vakbonden en medezeggenschap, te zorgen dat jullie vragen, opmerkingen en klachten gehoor krijgen en dat kenbaar te maken richting management en directie van Qbuzz. Het dagelijks bestuur van de ondernemingsraad heeft deze handreiking van de FNV afgewimpeld en de brief slechts ter kennisgeving aangenomen. Een gemiste kans om met de vakbonden succesvol samen te werken! Zie hier de schriftelijke reactie van de or.

Structureel vakbondsoverleg met directie Qbuzz

Uiteraard gaan wij gewoon door om de belangen van medewerkers te behartigen. Vooral daar waar mensen het gevoel hebben niet gehoord te worden, willen wij graag helpen om wel gehoord te worden richting management en directie. Qbuzz heeft FNV voorgesteld om periodiek met elkaar om tafel te gaan, om zaken te bespreken die op de werkvloer leven. Namens jullie willen we die uitgereikte hand van Qbuzz aannemen, zodat wij gehoor kunnen geven aan de wensen die op de werkvloer leven.

Heb je vragen?

De FNV BAB-leden hebben belangrijke stappen hierin gezet, dus je hoort nog van ons! Heb je vragen aan ons? Aarzel niet en neem contact op met eén van onze kaderleden of stuur een mail naar edwin.kuiper@fnv.nl.