Overleg vakbonden met DB Cargo NL

Over reiskostenvergoeding en Derving Secundaire Arbeidsvoorwaarden (SAV)

Door Redactie 21 februari 2024

Op vrijdag 16 februari 2024 hebben de vakbonden met de werkgever (digitaal) overleg gehad over de reiskostenvergoeding en de (na-)betaling van de Derving Secundaire Arbeidsvoorwaarden (SAV).

Reiskostenvergoeding

Door veranderingen in de belastingwetgeving is het betalen van een vaste vergoeding voor woon-werkverkeer niet meer toegestaan. Het is alleen nog toegestaan om op werkdagen de werkelijk gereden kilometers te vergoeden. Bij de vorige cao-onderhandelingen heeft de werkgever dit ingebracht voor wijziging in de cao. Volgens de werkgever zou er ‘slechts’ een handvol collega’s nadeel hebben van de voorgestelde wijziging. Het motto was toen “Niemand gaat erop achteruit!”.

Inmiddels weten we nu beter. Een kleine 100 collega’s ondervinden nadeel van de uitwerking van het voorstel door de werkgever. Hierdoor is er zeer grote ontevredenheid en onrust ontstaan. Het is dus de hoogste tijd om tot een betere afspraak te komen. Gelukkig hebben we wel een vangnet afgesproken in de garantieregeling. Hierop kunnen de collega’s altijd terugvallen, als blijkt dat zij door de afspraak financieel tekort komen.

We hebben tijdens het overleg met elkaar afgesproken dat we het huidige model, waarbinnen de reiskosten worden vergoed, opnieuw tegen het licht houden om te komen tot een nieuwe duurzame, transparante en eenduidige regeling. Dit vervolgoverleg moet op korte termijn starten, want de huidige situatie betekent eigenlijk dat de werknemer zijn reiskosten moet voorschieten en dat gaat ons veel te ver. Wordt vervolgd!

Derving Secundaire Arbeidsvoorwaarden (SAV)

In 2017 is door de rechter besloten dat over de wettelijke verlofdagen ook SAV moet worden vergoed door de werkgever. Dit is toen ook gewijzigd en door de werkgever ook gedaan voor de jaren ervoor.

Echter, bij NS heeft een groep werknemers ook een rechtszaak aangespannen voor vergoeding SAV over de bovenwettelijke verlofdagen. Dat was namelijk niet meteen meegenomen door de werkgever. Tijdens het vakbondsoverleg bij DB Cargo in 2017 hebben de vakbonden dit ook voorgelegd aan de werkgever, waarbij is afgesproken dat partijen zich zouden committeren aan de rechterlijke uitspraak op deze nieuwe claim. We hebben dus niet een zelfstandige rechtszaak aangespannen.

Inmiddels weten we dat vorig jaar (in 2023) de rechter ook hierin heeft besloten dat werknemers recht hebben op een vergoeding SAV over zowel de wettelijke als bovenwettelijke verlofuren. Aangezien we in 2017 hebben afgesproken dat partijen zich zullen committeren aan de rechterlijke uitspraak over de (na-)betaling van Derving SAV, hebben we de werkgever gevraagd om hiervoor een voorstel te doen. Wij zullen dit voorstel daarna eerst onderling bespreken, juridisch laten toetsen en daarna voorleggen aan onze leden. Uiteindelijk is het laatste woord dus aan jou.