Een doorbraak bij TUI fly Curaçao: de landsbemiddelaar is ingeschakeld

Een eerste grote stap naar erkenning

Portret Stijn Jansen
Door Stijn Jansen 21 februari 2024

Een paar weken geleden hebben wij TUI Curaçao verzocht om de FNV te erkennen als vakbond. Wij hadden TUI fly middels een brief tot 15 februari de tijd gegeven om te reageren. Op 14 februari kreeg de FNV een positief bericht: TUI fly heeft de landsbemiddelaar ingeschakeld om de representativiteit van FNV TUI fly Curaçao te onderzoeken.

Vertegenwoordiging 50% van de medewerkers

Indien FNV Luchtvaart tenminste 50% van de medewerkers vertegenwoordigt, gaan wij ervan uit dat TUI Curaçao ons zal erkennen als vakbond. FNV gaat de 50% makkelijk halen, gezien de vele positieve reacties en vastberadenheid die we hebben ervaren vanuit Curaçao. Het proces tot nu toe lijkt op het proces dat wij hebben doorlopen bij TUI fly Cabine in Nederland.

Wat nu?

Binnenkort zal de landsbemiddelaar contact opnemen met ons en wij zullen uiteraard meewerken aan het proces. Net als bij TUI fly Nederland, zullen wij de gegevens alleen met de landsbemiddelaar delen en niet met TUI fly Cabine. Het is voor jullie belangrijk om nu je collega’s die nog geen lid zijn, vragen om nu lid te worden van de FNV, zodat wij voldoen aan de representativiteitseisen van de landsbemiddelaar. Dat kost eenmalig 25 euro voor de eerste vier maanden.

Wanneer de FNV erkend is, zullen we direct een uitvraag doen bij alle FNV TUI Curaçao-leden over wat jullie willen verbeteren aan jullie huidige arbeidsvoorwaarden. Vervolgens zullen we gezamenlijk een inzet opstellen voor eventuele onderhandelingen. Uiteraard bepalen alleen de leden die gestationeerd zijn op Curaçao de inzet en de koers van FNV TUI fly Cabine Curaçao.

Nog geen lid van FNV, maar wil je ook invloed? Doe mee en meld je dan aan voor het introductielidmaatschap van slechts 25 euro voor 4 maanden via deze link.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.