Spoor in Nederland moet door één partij worden beheerd

‘Debacle hogesnelheidslijn had voorkomen kunnen worden’

portret Niels Kater
Door Niels Kater 26 januari 2024

Volgens de FNV was het debacle rond de hogesnelheidslijn (HSL) tussen Amsterdam en Rotterdam te voorkomen. De vakbond heeft altijd gewaarschuwd voor de risico’s en pleit er voor om het beheer en de bouw van het spoor in Nederland voortaan bij spoorbeheerder ProRail te laten.

Er wordt door verschillende partijen vol ongeloof gereageerd op de problemen die zijn ontstaan op de HSL. De conclusie die de media trekken is kort en duidelijk: het project is uitgegroeid tot een ramp van formaat.

Constructiefouten

Vanwege constructiefouten in viaducten op meerdere plekken op het traject kunnen de treinen niet op hoge snelheid rijden. Hierdoor is de dienstregeling onvolledig en loopt het treinverkeer vertraging op.

Dovemansoren

De HSL is gebouwd in opdracht van het ministerie. De verantwoordelijkheid voor de uitvoering lag bij Rijkswaterstaat (RWS). RWS heeft de viaducten door verschillende aannemers laten bouwen. Het ministerie heeft op haar beurt een aannemer ingeschakeld voor het aanleggen van het spoor en andere voorzieningen. FNV Spoor heeft altijd gewaarschuwd voor deze constructie waarbij verschillende private partijen worden ingeschakeld. De zorgen werden vooraf, maar ook nadat de HSL in gebruik werd genomen, gedeeld met de politiek. Tot nu toe sprak de vakbond tegen dovemansoren.

‘Verborgen gebreken’

Inmiddels is ProRail gevraagd om de rol van toezichthouder over te nemen van RWS. Om de ‘verborgen gebreken’ die nu aan het licht komen te herstellen moet ProRail veel maatregelen nemen. Zoals bijvoorbeeld het plaatsen van schermen op het viaduct over het Hollands Diep. Hierdoor kan de trein bij hogere windsnelheden toch veilig blijven rijden. Dit herstelproces zorgt voor vertragingen.

Veiligheid gaat boven alles

FNV Spoor betreurt de problemen, maar snapt dat ProRail maatregelen moet nemen. Veiligheid gaat boven alles. De vakbond vindt het zeer onterecht dat ProRail nu van verschillende partijen verwijten krijgt. De problemen rond de HSL zijn begonnen bij de politiek die niet wilde luisteren naar waarschuwingen en goed bedoelde adviezen.

Fouten in toekomst voorkomen

FNV Spoor was en is van mening dat alle spoorlijnen en bijbehorende infrastructuur door ProRail moet worden aangelegd, onderhouden en beheerd. Alleen zo kunnen we dit soort fouten in de toekomst worden voorkomen. De vakbond hoopt dat dit een les is voor de toekomst.