Grote zorgen om veiligheid chauffeurs en reizigers Qbuzz

portret Niels Kater
Door Niels Kater 12 januari 2024

Buschauffeurs en reizigers die in de provincies Groningen en Drenthe met bussen van Qbuzz op pad gaan, lopen een veiligheidsrisico: Het communicatiesysteem in de bussen is niet op orde. Het valt vaak uit en het duurt heel lang voordat het systeem opstart. Dat betekent dat de communicatie met de meldkamer wegvalt. Als er onderweg iets gebeurt, kan de chauffeur dat dus niet snel melden.

De vakbond hield een enquete over het communicatiesysteem onder 268 chauffeurs van Qbuzz. Slechts 3% had nog nooit problemen gehad met het systeem, 97% van de chauffeurs dus wel. ‘Dat zijn inderdaad schokkende cijfers’, zegt Edwin Kuiper, bestuurder FNV Streekvervoer. ‘Wij vinden dit onaanvaardbaar. Er is een groot probleem als het gaat om de communicatie. Op het moment dat het systeem uitvalt, kan de chauffeur niemand bereiken, en is zelf ook niet bereikbaar. Er is sprake van een onveilige situatie.’

In- en uitchecken onmogelijk

Passagiers kunnen ook niet in- en uitchecken als het systeem plat ligt. Dat leidt tot vertragingen en boosheid richting de chauffeur. ‘Je bent er tijdens het rijden dan toch mee bezig, dat geeft afleiding , want je moet in de bus niet bezig zijn met schermpjes, maar op de weg letten’. zegt chauffeur Henri Seubers uit Emmen. Henk Rozema, chauffeur in Groningen, vult aan: ‘Qbuzz heeft 1 minuut gereserveerd voor het in- en uitstappen bij een halte. Dat is al veel te krap, laat staan als er problemen zijn met het in- en uitchecken.’

Brandbrief naar provincies

FNV wil dat Qbuzz het probleem met het communicatiesysteem zo snel mogelijk oplost. De vakbond gaat vanwege de ernst van de situatie een brandbrief sturen aan de provincies Drenthe en Groningen om deze te informeren over de gevaarlijke situatie. De provincies zijn de opdrachtgever en dus uiteindelijk ook eindverantwoordelijken.

Arbeidsinspectie

Het probleem met het communicatiesysteem bij Qbuzz lijkt op de problemen die de Nationale Politie had met hun communicatiesysteem ‘C2000’. Daar heeft uiteindelijk de Arbeidsinspectie ingegrepen. FNV wil ook in deze zaak de inspectie inschakelen. ‘Dat is inderdaad een zwaar middel’, erkent Kuiper. ‘Maar het gaat om de veiligheid van mensen. Daar kun je simpelweg nooit te weinig voor doen. Wij vinden dan ook dat Qbuzz hier snel actie op moet nemen in het belang van haar medewerkers. Net als bij de politie is een goed werkend en solide communicatiesysteem een basisvoorwaarde voor veilig werk. ‘