Vakbondsoverleg DB Cargo

Over sociaal plan, verlof, reiskostenvergoeding en meer

Redactie
Door Redactie 11 december 2023

Op dinsdag 5 december 2024 vond een vakbondsoverleg bij DB Cargo plaats. Wat hebben we toen met de werkgever besproken?

Update

Actielijst

We hebben nogmaals bij de werkgever nagevraagd of deze al een antwoord heeft gedicht op de brief vanuit de groep jonge machinisten op Kijfhoek. De werkgever begrijpt dat de veranderingen die naar aanleiding van deze brief zijn ingezet niet voor iedereen duidelijk genoeg zijn waar te nemen en zal de aanpassingen beter benoemen. Ook houden we het op de agenda, omdat er nog meer gaat veranderen door reorganisatie en cao-afspraken. Hierover wordt na een MT-overleg op 11 december 2023 nog gecommuniceerd.

Verder hebben we gesproken over de toename van het aantal zzp’ers onder machinisten. We delen de zorgen over deze ontwikkeling. Volgens ons kan je als machinist niet werken als ‘ondernemer’. We zijn het erover eens dat de overheid hier beter op zou moeten handhaven. We spreken af om samen op te trekken en verder te onderzoeken op welke manier we hieraan uiting gaan geven.

Sociaal plan

Voorafgaand aan de cao-onderhandelingen gaan we eerst in gesprek over een sociaal plan wat past bij de gevolgen van de Transformatie en een reorganisatie op grond van de verwachte afname in volume in 2024. De werkgever verwacht dat het aantal spoorkilometers gaat van 4,1 naar 3,1 miljoen per jaar.

Op dit moment kan de werkgever nog niet veel details geven over de plannen en is ook nog geen adviesaanvraag gedaan aan de ondernemingsraad (OR). Eerst gaat de werkgever samen met een werkgroep op donderdag 7 december 2023 aan de OR rapporteren over de Transformatie en de gevolgen voor DB Cargo NL. Na dit overleg worden de vakbonden ingelicht over de personele gevolgen in Nederland.

Update werkgroepen

De werkgroep Wachtdiensten mag in Q2 hun bevindingen opleveren. De vakbonden vinden dit veel te laat, omdat we dit al in de vorige cao aan de orde gesteld hadden. Dan verandert er het komende half jaar niets en worden nog steeds mensen ingezet om 24/7 wachtdiensten te draaien. Hiermee woont de werkgever deze werknemers helemaal uit.

De werkgever geeft aan dat de afdeling IT het grootste zorgenkindje is. De oorzaak ligt in de systemen waarmee wordt gewerkt. Deze zijn vooral door medewerkers zelf ontwikkeld en niet universeel. De werkgever heeft al een officiële opdracht gegeven aan de verantwoordelijke managers. De vraag is nu wanneer het beter kan. Het liefst al in Q1, maar uiterlijk in Q2. De werkgroep wordt binnenkort bijeengeroepen voor update en follow up.

Bij de werkgroep Roosteren geeft HR aan dat er een voorstel is ingediend voor het werven van een projectleider om dit dossier op te pakken en af te ronden. Het tijdsbeslag wordt ingeschat op 1 à 2 dagen per week. Zodra een projectleider is aangetrokken wordt de werkgroep bijeengeroepen voor een samenvatting van het traject, de stand van zaken en het verder proces.

Verlof

Het aanvragen en het toekennen van verlof blijft voor problemen zorgen. Wij zijn van mening dat verlofaanvragen die 2 weken uitstaan ook wettelijk toegekend moeten worden. De werkgever geeft aan dat soms langer tijd nodig is om de balans goed te houden. Afgesproken wordt dat de werkgever gaat inventariseren om wat voor soort verlofaanvragen het gaat en hoeveel niet tijdig wordt toegekend. Na inventarisatie komt het opnieuw op de vergadertafel. Verder worden er weinig sabbaticals aangevraagd en dus is de impact op de capaciteit te behappen.

Praktische zaken

  • Onkostendeclaratie; een opdracht vanuit de cao is om nieuw beleid te maken naar aanleiding van de indexatie. Werknemers komen er nu aan tekort. De werkgever gaat eerst met de OR om tafel om het beleid te bepalen zonder in te grijpen in de cao.
  • Op de weekdienst staan regelmatig initialen van een collega genoemd, bijvoorbeeld bij extra werken. Dit is niet volgens AVG! De werkgever erkent dit en gaat een werkwijze ontwikkelen waardoor dit niet meer kan voorkomen.
  • Inzet op feestdagen. De planning tot en met Tweede kerstdag is bekend, maar daarna nog niet. De dienstindelers zullen hetzelfde acteren op nieuwe verzoeken.
  • Medewerkers van diverse afdelingen klagen dat zij geen reactie ontvangen op hun mailberichten. De werkgever vraagt om voorbeelden met naam en rugnummer, zodat de leidinggevenden hierop aangesproken kunnen worden.

Reiskostenvergoeding en vergoeding SAV over bovenwettelijk verlof

Op woensdag 6 december 2023 hebben de vakbonden met de werkgever apart overleg gehad over de uitwerking van de huidige afspraak over de vergoeding van reiskosten woon-werkverkeer en de nabetaling SAV over bovenwettelijk verlof.

In het laatste cao-akkoord is de reiskostenvergoeding woon-werkverkeer aangepast. Deze leidt tot grote ontevredenheid onder werknemers, maar zou zonder een garantiebepaling ook hebben geleid tot groot financieel verlies bij werknemers. Na lang debatteren komen we tot de slotsom dat de werkgever destijds met verkeerde informatie aan het cao-overleg is begonnen, waardoor we een cao-afspraak hebben gemaakt die niet past bij de werkelijke situatie. Het zorgt voor allerlei ellende die we eigenlijk niet willen.

Naar aanleiding van een rechterlijke uitspraak in een zaak bij NS heeft de rechter een nabetaling toegekend van SAV over het bovenwettelijk verlof met terugwerkende kracht over 5 jaar. Dit moet bij DB Cargo N.V. ook gebeuren. Ook hierover hebben de vakbonden een mening en natuurlijk wordt deze niet volledig overgenomen door de werkgever.

We spreken af dat we op 15 december 2023 verder praten over beide onderwerpen.

Samen sterk

Wellicht wil jouw ongeorganiseerde collega nu ook meedoen met de FNV, maar heb je haar/hem nog niet eerder gevraagd om lid te worden. Schroom niet en vraag die collega! Zo laat jij jouw tevredenheid zien, zorg je voor een stevige achterban en solide basis voor volgende afspraken. Als dank van ons ontvang je 10 euro aanbrengbonus!

Maak je collega lid

Vragen of opmerkingen

Wil je iets vragen of heb je opmerkingen over deze onderwerpen of de FNV? Laat het ons weten! De FNV-delegatie voor het vakbondsoverleg bestaat uit:

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.