Turbulente tijden bij Arriva

Kom naar de ledenvergadering op 4 december

Door Redactie 1 december 2023

Het zijn turbulente tijden. De afgelopen weken stonden een aantal maatregelen van Arriva centraal die voor verzwaring van jouw werktijden zouden zorgen vanaf 10 december. Het was zeer onzeker of Arriva de bedrijfsregelingen überhaupt wel mee zou overnemen. Daarover lijkt nu meer duidelijkheid te zijn.

bussen

Op de lange baan

Daarnaast had Arriva een voorgenomen maatregel op de agenda staan, waarbij wijzigen/schrappen van opstaptijden het gevolg zou zijn. Ook dit traject lijkt gelukkig op de lange baan te zijn geschoven.

Dankwoord

Het is op zijn plaats dank uit te spreken richting de OR-Bus van Arriva. De OR heeft zich onder zeer moeilijke omstandigheden kranig geweerd en belangrijke besluitvormingstrajecten in het belang van alle mensen op de werkvloer in jouw voordeel heeft omgebogen. Door goed samenspel, met andere medezeggenschapsorganen en vakbondskaderleden, hebben zij zich sterk kunnen profileren in de discussies met jullie werkgever.

Toch ernstige zorgen

Ondanks dat maken de FNV en CNV Vakmensen zich ernstig zorgen. Mogelijk wil Arriva jou toch vanaf 10 december van start laten gaan met dienstenpakket en roosters die niet conform de cao’s openbaar en multimodaal vervoer en de bedrijfsregelingen Keolis zijn.

De transitie van Keolis naar Arriva staat voor de deur op 10 december. Er is nog grote onduidelijkheid over jullie exacte werktijden in december. Het lijkt onwaarschijnlijk dat er, in de nog korte aanloop naar 10 december, nog op tijd goedgekeurde dienstenpakketten en roosters zullen zijn.

Brandbrief aan Arriva

Daarom hebben wij een brandbrief aan Arriva gestuurd. In de brief stellen wij voor om in het belang van jullie als OV-medewerkers Arriva te verzoeken om met een tijdelijk noodpakket diensten klaar te hebben. Om te voorkomen dat er gereden gaat worden met een niet goedgekeurd pakket. De onrust is groot, dat merken wij. Wij roepen jullie allemaal op om a.s. maandag 4 december de ledenvergaderingen te bezoeken.

Kom naar de ledenvergadering

Welke stappen nemen we als het misgaat? Dat gaan we tijdens de ledenvergaderingen op maandag 4 december bespreken. De centrale vraag die we met zijn allen moeten beantwoorden is: wat gaan en kunnen wij doen als je toch gedwongen worden vanaf 10 december met niet goedgekeurde diensten en roosters te gaan rijden. Zorg dat je erbij bent!

Waar: Oldenzaalsestraat 129-131 te Hengelo
Hoelaat: 10.00 - 12.00 uur / 14.00 - 16.00 uur / 19.30- 21.30 uur

Bereikbaar met het OV, lijn 11 en lijn 59, bushalte Gerardus Majella. Voor reizigers met auto, navigatie instellen op Piet Heinstraat, helemaal doorrijden en op het einde rechts parkeren.