Cao-resultaat in de Railinfra

Leden mogen vanaf nu stemmen

Door Redactie 7 december 2023

Het zesde overleg aan de Railinfra cao-tafel heeft op maandag 4 december een resultaat opgeleverd. Het woord is nu aan onze leden. Jij mag tot en met 22 december stemmen over dit cao-resultaat.

Het resultaat in het kort

• Looptijd 18 maanden (periode 1 2024 t/m periode 7 2025)
  • Loonsverhoging gedurende de looptijd: 8,5%, als volgt verdeeld:
    • Periode 1 2024 6,25%
    • Periode 1 2025 2,25%
  • Minimumuurloon naar € 14
  • Maaltijdvergoeding van € 7,50 naar € 15
  • Wijziging harde planning van € 13 naar € 15
  • Artikel 6, lid 7 Ouderenbeleid: Gebruikmaken van de seniorenregeling 80/90/100 wordt mogelijk vanaf 5 jaar voor AOW-leeftijd (was 3 jaar voor datum pensioen). 80/90/100 houdt in dat je 80% gaat werken met behoud van 90% van je loon en 100% pensioen blijft opbouwen. Deelname aan deze regeling staat open voor iedere medewerker die onder de cao Railinfra valt. Het voorbehoud ‘indien het bedrijfsbelang dat toelaat’ geldt niet voor deze afspraak in artikel 6 lid 7.
  • Gedurende de looptijd van de cao gaan drie werkgroepen voorstellen uitwerken op het terrein van teksten, veiligheid en bereikbaarheidsdiensten. De werkgroep Teksten is overigens al maanden bezig om de cao beter leesbaar te maken en heeft al flinke delen tekst van de cao aangepast. De werkgroepen Veiligheid en Bereikbaarheidsdiensten worden in ROR-verband nader ingevuld (ROR staat voor ‘Raad van Overleg Railinfrastructuur’). De ROR is het overlegorgaan van partijen betrokken bij de cao Railinfrastructuur.

Eerder gemaakte afspraken over de verhoging van de pensioenpremie

Al tijdens de onderhandelingen voor de cao 2023, de (nog even) lopende cao, hebben de sociale partners in de Railinfra afspraken gemaakt over de verhoging van de pensioenopbouw en de gevolgen voor de pensioenpremie. We hebben afgesproken de pensioenpremie in 2024 te verhogen met 3%. Werkgevers nemen 2% van de kosten voor de premiestijging voor hun rekening en werknemers 1 %.

Uitleg over het cao-resultaat

Wil je graag nadere uitleg over het cao-traject en het cao-resultaat? Neem dan deel aan de ledenvergadering via Teams op donderdag 14 december om 19.30 uur. Wil je deelnemen aan deze ledenvergadering, stuur dan een e-mail naar veronika.teunissen@fnv.nl.

Jij mag stemmen

Onze leden mogen stemmen over het onderhandelingsresultaat voor de nieuwe cao. De FNV-kaderleden in de Railinfra hebben het onderhandelingsresultaat uitgebreid met elkaar besproken en zij leggen het neutraal voor aan de leden.

We houden de stemming digitaal. Houd voor het uitbrengen van jouw stem jouw lidmaatschapsnummer gereed. Dat nummer vind je op jouw ledenpas, maar ook op jouw bankafschrift.

Naar het stemformulier

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.