Vakbondsoverleg DB Cargo NL

Over transformatie en cao-zaken

Redactie
Door Redactie 3 november 2023

Op donderdag 19 oktober 2023 hebben de vakbonden en werkgever het periodieke vakbondsoverleg gehouden.

Transformatie

Natuurlijk is aan de werkgever gevraagd of zij nog iets te melden heeft over de transformatie. En vooral welke gevolgen dit dan heeft op het werk en de werkgelegenheid van DB Cargo NL. Over het grotere plaatje is nog niet veel bekend te maken. Wel wordt medegedeeld dat vooruitlopend daarop en rekening houdend met de begroting voor 2024 twee wijzigingen gaan plaatsvinden. Zo gaat het hoofdkantoor per 2024 verhuizen naar het Fransz Lisztplantsoen en gaat de afdeling Dispositie (17 fte) naar het OCCR, beide te Utrecht. Deze verhuizingen leveren in ieder geval lastenverlichting op.

Mededelingen

  • De interne training ‘Inclusiviteit’ heeft veel indruk gemaakt op de werkgever. Ook een aantal deelnemers aan het overleg die al aan deze training hebben deelgenomen, geven positieve feedback. Wat vooral is blijven plakken is de impact van de eigen woordkeuze of manier waarop je iets tegen een collega zegt. De training werkt goed om het bewustzijn hiervan te vergroten.
  • Verder wordt uitgevraagd wie in een werkgroep wil plaatsnemen rond het gebruik van NS Business Card Trein Vrij. Namens FNV zijn dit Bert van Dasselaar en Carl Kraijenoord.

Cao-zaken

  • De werkgever wil (los van de transformatie en cao-onderhandelingen) een werkgroep installeren waarin de ‘ontzie-maatregelen’ en RVU besproken gaan worden. Hierin nemen namens de FNV Carl Kraijenoord en een tweede persoon deel.
  • De afgelopen maanden zijn we geïnformeerd over de wijze waarop ons pensioenfonds (Rail&OV) wil overgaan naar het nieuwe wettelijke kader van de pensioenwet (WTP). Dit wordt ook wel ‘invaren’ genoemd. De werkgever vertelt dat ook zij werk gaat maken van de omzetting naar het nieuwe kader en zal ons blijven informeren over de vorderingen.
  • De premie van PAWW, het zogenaamde 3e WW-jaar, gaat omlaag. Aangezien dit een premie is die door werknemers wordt betaald, betekent het minder inhouding op jouw bruto salaris en dus een (kleine) verhoging van het nettoloon.
  • De werkgever geeft aan dat de zorgverzekeraar met preventief beleid komt om arbeidsongeschiktheid te verminderen. Ook DB Cargo NL zal hieraan meer aandacht gaan geven.
  • FNV vraagt om meer zorgvuldigheid bij het vrijmaken van haar kaderleden voor vakbondswerk binnen de onderneming. Daarnaast worden enkele administratieve afhandelingen besproken, waaronder reiskosten. Voorgesteld wordt om Abid El Abdellaoui in de reiskostencommissie te laten plaatsnemen, zodat FNV inbreng wordt geborgd.
  • De werkgever is het met ons eens dat er geen EC-dag wordt toegepast op een stipdag bij een jubileum van 25 en/of 40 dienstjaren en zal corrigeren waar dit is verkeerd gegaan.
  • Kort wordt besproken wat de huidige impact is van arbeidsmarkt op de onderlinge verschillen in beloning, het vertrek van jonge machinisten en de vooruitzichten van het werk voor DB Cargo NL. Wellicht moeten we meer flexibiliteit inbrengen in de cao, waardoor wij ook jonge machinisten behouden. Ook heeft de werkgever een brief ontvangen van een groep jonge machinisten op locatie Kijfhoek. De bedoeling is om deze na ons overleg te beantwoorden.
  • De werkgever benadrukt dat ons werk niet wordt verricht door Zzp’ers of andere dochtermaatschappijen. Wel is er sprake van een zekere druk op werkroosters. Dit houdt wel verband met werkgelegenheid. De vraag is hoe we hier een vinger aan de pols kunnen houden. De werkgever gaat eerst een intern onderzoek doen en komt met de bevindingen terug naar de vakbonden.
  • FNV heeft verzocht om de data voor het vakbondsoverleg en de cao-onderhandelingen in 2024. De werkgever zal deze binnenkort bekendmaken.

Samen sterk

Ongetwijfeld heb je er weleens aan gedacht maar het kan nooit kwaad om jouw ongeorganiseerde collega nog eens te vragen of zij/hij lid wil worden van de FNV. Zo laat je jouw tevredenheid zien, zorg je voor een stevige achterban en een solide basis voor volgende afspraken.

Nodig anderen uit om ook FNV-lid te worden

Maak je collega lid

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.