Vakbondsoverleg ProRail (deel 1)

Over NGenious, toekomst ProRail en strategisch overleg

Door Redactie 31 oktober 2023

Op maandag 23 oktober 2023 vond het vakbondsoverleg bij ProRail plaats. Het is een moment waarin de werkgever en de betrokken vakbonden bij ProRail (FNV, CNV en VHS) als sociale partners met elkaar overleggen over arbeidsvoorwaarden en -omstandigheden, maar ook over organisatievraagstukken, werkbeleving en werkprocessen.

Twee mannen die werken aan het spoor

NGenious

We hebben bij John Voppen, de ceo van ProRail, aangegeven dat de beleving van de uitkomsten van het NGenious werkbelevingsrapport bij verkeersleiding nogal uiteenlopen en gevraagd hoe hij daar tegenaan kijkt. Hij vindt het een goed rapport waarin duidelijk naar voren komt dat de interventies door de werkgever wel degelijk resultaat hebben en bijdragen aan verbetering van de werkbeleving, mits de werkvloer hierbij wordt betrokken. Dat is dus een heel belangrijke les! Natuurlijk is het dan jammer en een gemiste kans wanneer na deze lering het niet meteen in de praktijk wordt toegepast, waardoor vervolgens ook interventies mislukken. Blijvende aandacht van en bewust handelen door managers is nodig om het gewenste resultaat te kunnen behalen!

Toekomst ProRail

De FNV heeft aangegeven dat de werkbelevingsonderzoeken bij VL en de Staven aantonen dat werknemers onzeker zijn over de richting waarin ProRail als organisatie ontwikkelt. Men weet het niet! Natuurlijk weten de meeste collega’s wel iets te melden over ‘Uniforme Bedrijfsvoering’ of ‘Spoor naar Morgen’, maar niet waar dat uiteindelijk toe moet leiden (waar komt het Spoor naar Morgen op uit?). Zolang onduidelijk is wat ProRail wil zijn in de toekomst, blijft het voor werknemers onduidelijk wat dit voor hun individuele positie betekent of hoe zij kunnen blijven bijdragen aan het bedrijf. Dit bemoeilijkt het goede gesprek over eigen of individuele ontwikkeling en wensen voor de toekomst.

Strategisch overleg

We hebben afgesproken dat de sociale partners een apart overleg plannen om verder te praten over de strategische koers van ProRail. Denk hierbij aan het zoeken naar antwoorden op vragen zoals:

• Hoe versterken we de (ontwikkeling van een) eigen identiteit van ProRail?
  • Wat moet er gebeuren om de verzuiling binnen de organisatie af te breken?
  • Hoe vergroten we de effectiviteit en houden we de organisatiekosten gezond?
  • Welke invloed heeft verdere digitalisering, automatisering en robotisering op de bedrijfsprocessen en de werknemers die hierin werken?

De FNV is blij met de intentie om samen naar antwoorden te zoeken op de vragen van de toekomst. Het zal bijdragen aan meer duidelijkheid voor de werknemers en meer maatwerk in afspraken (ook in de cao). Daar heeft iedereen iets aan!

Samen sterk

Wellicht wil jouw collega die nog geen vakbondslid is, nu ook lid worden van de FNV. Schroom niet en vraag die collega! Zo laat jij jouw tevredenheid zien, zorg je voor een stevige achterban en solide basis voor volgende afspraken. Als dank van ons ontvang je € 10 aanbrengbonus.

Maak je collega lid