Maak de Railinfrasector weer aantrekkelijk!

Onze voorstellen voor de nieuwe cao Railinfra

Door Redactie 13 oktober 2023

5 oktober zijn cao-partijen bij elkaar geweest. Werkgevers en vakbonden hebben hun voorstellen voor de onderhandelingen voor de cao 2024 uitgewisseld en een toelichting gegeven.

trein

De belangrijkste punten in de voorstellen van FNV Spoor zijn koopkrachtherstel in combinatie met een gematigde koopkrachtverbetering en het vinden van een betere balans tussen privé en werk.

Voorstellen FNV Spoor
De voorstellen van FNV Spoor zijn gebaseerd op de input van de FNV Railinfra kaderleden en de uitkomst van de enquête. De enquête is door bijna 300 leden ingevuld en de uitkomst was dan ook een goede basis voor de voorstellenbrief. Op 2 oktober 2023 hebben we de uitkomst besproken met de leden en hebben we de voorstellen vastgesteld.

Naast de hierboven benoemde onderwerpen hebben we nog voorstellen voor inkomstenverbetering, over de opbouw van jullie pensioen, over werkdruk en ouderenbeleid ingebracht. De volledige opsomming vinden jullie in de voorstellenbrief.

Lees hier onze voorstellenbrief

Reactie werkgevers

Ook werkgevers zien het belang van een loonsverhoging in. Maar werkgevers hebben er wel op gewezen dat de bedrijven in de Railinfra moeten investeren in verduurzaming van materieel en dat de structurele loonsverhoging ook op langere termijn betaalbaar moet zijn.

Vakbonden hebben gereageerd dat de lonen in de Railinfra achter blijven bij de noodzakelijke inflatiecorrectie en dat een structurele loonsverhoging van groot belang is voor het aantrekkelijk houden van de sector voor werknemers, zeker in deze tijd van krapte op de arbeidsmarkt. Het personeel mag niet de sluitpost zijn van de begroting.

De voorstellen van werkgevers lees je hier

Modernisering cao-teksten

Gedurende de hele zomer heeft de werkgroep ‘modernisering cao-teksten’ doorgewerkt. Enkele voorstellen voor tekstwijzingen worden binnenkort besproken aan de onderhandelingstafel. We streven ernaar om de cao 2024 prettiger leesbaar te maken.

Volgende ronde

Op maandag 23 oktober 2023 hebben we de 2e onderhandelingsronde.