Meld verenigingen die gebruik willen maken van hoorrecht voor 1 juli aan

Nieuw pensioenstelsel

Door Redactie 2 juni 2023

De Wet toekomst pensioenen gaat naar verwachting in op 1 juli 2023. Dat betekent dat alle pensioenregelingen voor 1 januari 2028 moeten worden aangepast. Ook de regeling van Pensioenfonds Vervoer. Bent u met pensioen of heeft u in het verleden pensioen opgebouwd bij Pensioenfonds Vervoer en wilt u laten weten wat u belangrijk vindt? Dat kan bij de sociale partners in uw sector.

Meld verenigingen die gebruik willen maken van hoorrecht voor 1 juli aan

Gepensioneerden en voormalige deelnemers kunnen zich laten horen

Mensen die al een pensioen ontvangen of in het verleden pensioen opbouwden bij Pensioenfonds Vervoer kunnen zich organiseren in een vereniging. Voor deze verenigingen bestaat er een wettelijk hoorrecht. Leden van de vereniging kunnen gezamenlijk een mening over onderdelen van de nieuwe pensioenregeling vormen en ideeën verzamelen. De vereniging mag deze standpunten en ideeën inbrengen bij de sociale partners, die afspraken maken over de nieuwe regeling.

Nieuwe regeling Pensioenfonds Vervoer

Het plan is dat de nieuwe regeling naar verwachting vanaf 1 januari 2025 voor iedereen geldt. Het voornemen is ook om alle pensioenen om te zetten naar de nieuwe regeling. Dit wordt ook wel ‘invaren’ genoemd. Via een vereniging kan men bijvoorbeeld laten weten wat men belangrijk vindt als het gaat om het omzetten van de pensioenen.

Invloed op het transitieplan

Alle afspraken die sociale partners maken over de nieuwe regeling komen in een transitieplan te staan. In dat plan staat hoe de overstap van de huidige regeling naar de nieuwe regeling wordt gemaakt.

Via het hoorrecht kunnen gepensioneerden en mensen die vroeger een pensioen op hebben gebouwd laten weten wat zij belangrijk vinden bij de overstap van de huidige naar de nieuwe regeling.

Volledige openheid van zaken: alle afspraken laten we transparant zien

Als een eerste versie van het transitieplan klaar is, komt deze op deze website en de website van sociale partners (naar verwachting begin juli). Een vereniging kan tot 1 september een reactie geven op dit plan.

Regels voor verenigingen die gebruik willen maken van het hoorrecht

• Voor 1 juli 2023 moet een vereniging (of een initiatief voor het oprichten van een vereniging) zich kenbaar maken bij de sociale partners van de sector (adresgegevens onderaan). De vereniging hoeft dan nog niet te voldoen aan de voorwaarden hieronder.
  • Uiterlijk 1 september 2023 kan een vereniging die zich op tijd heeft aangemeld een reactie geven op het transitieplan. Op dat moment moet de vereniging aan de volgende voorwaarden voldoen:

• De vereniging moet volledige rechtsbevoegdheid hebben (moet een rechtspersoon zijn)
• In de statuten moet staan dat de vereniging de belangen van gepensioneerden en/of voormalige deelnemers behartigt.
• De vereniging vertegenwoordigt op het moment dat het gebruik maakt van het hoorrecht minimaal 1.000 gepensioneerden of voormalige deelnemers van het pensioenfonds.

• Pensioenfonds Vervoer mag geen gegevens verstrekken van pensioengerechtigden en/of voormalig deelnemers

Werknemers/deelnemers die nu nog pensioen opbouwen

Bouwt u momenteel nog pensioen op bij Pensioenfonds Vervoer? Dan kunt u laten weten wat u belangrijk vindt bij één van de werknemersverenigingen, zoals FNV, CNV of De Unie.

Adressen voor het aanmelden van een vereniging

Sociale partners sector Beroepsgoederenvervoer
2700 KS Zoetermeer

Sociale partners sector Taxi
Postbus 19365
2500 CJ Den Haag

Sociale partners sector Besloten Bus
Postbus 19365
2500 CJ Den Haag

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.