Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig. Daarnaast maken we gebruik van marketing cookies om de website op jouw voorkeuren af te stemmen. Hiervoor kun je onderstaand toestemming geven. Je kunt je instellingen altijd weer wijzigen op de pagina over de cookies.

Functionele & analytische cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de website naar behoren werkt en om analyse uit te voeren

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de website op jouw voorkeur af te stemmen.

Reactie NS op brief FNV Spoor over bijrijdersstoel

Mening gevraagd van mentoren en examinatoren

Redactie
Door Redactie 9 maart 2023

Van de Sprinter Nieuw Generatie (SNG) is, zeker sinds het dodelijk ongeval te Hooghalen, bekend dat de bijrijdersstoel de vluchtweg belemmert. Daarop is deze verplaatst. De nieuwe positie van deze stoelen biedt aan mentor en examinator echter geen adequaat zicht op de baan, geen zicht op de verrichtingen van de aspirant en belemmert het ingrijpen in noodsituaties. Ben jij mentor of examinator? Geef dan je mening over deze stoel.

onveilige positie bijrijdersstoel

Alternatief van NS

In reactie op onze brief erkent NS dat de door ons beschreven situatie van de bijrijdersstoel niet ideaal is en heeft een alternatief bedacht. NS geeft aan dat in afstemming met een vertegenwoordiging namens S&O mentoren, T&M Commissie, NS Techniek en CAF een andere positie van de bijrijdersstoel is bepaald.

Naast de nieuwe positie van de bijrijdersstoel, monteert NS ook een STIT (Sta-Zit ondersteuning) in de SNG. Dat is een kussentje tegen de achterwand waarop je kan leunen om staand je werk te doen. Want, vanuit die positie heeft men wel voldoende zicht op de baan.

Volledige reactie van de NS

Ga naar fnv.nl/bijrijdersstoel voor de volledige reactie van de NS.

Wij zijn niet overtuigd

Staand begeleiden, instrueren en examineren, ook met steun van een STIT, lijkt ons te belastend voor de knieën, rug en nek. Wat ons betreft sowieso een oncomfortabele positie om in te werken. Slecht voor het welzijn van de werknemer, gezondheid, de duurzame inzetbaarheid en werkplezier. Uiteindelijk heeft het mogelijk ook een negatief effect op de omvang van de mentorgroep.

We zijn benieuwd of NS hiernaar onderzoek heeft gedaan. En dan speciaal kijkend naar de effecten op het menselijk lichaam bij een rijdende, schokkende en trillende trein. Wij zijn er niet van overtuigd dat de inspanningen van NS tot nu toe hebben geleid tot de meest ideale werkpositie voor de begeleider, mentor en examinator.

Alternatieven

Wij denken dat de volgende alternatieven beter zijn:

1. Zoals bij de Flirt met zwenk-zwaaimechanisme dat automatisch wegklapt als je opstaat.
2. Zoals bij de SLT op een rail, zodat deze te verschuiven is waardoor er een betere zichtlijn kan ontstaan doordat dan langs de A-stijl kan worden gekeken.

Geef je mening

Daarom zijn wij benieuwd naar de mening van de mentoren en examinatoren. Zij moeten er nu eenmaal mee werken. De enquête is inmiddels gesloten.