FNV Spoor stelt vragen aan NS over onveilige positie bijrijdersstoel SNG

Door Redactie 7 februari 2023

Diverse FNV Spoor leden die mentormachinist zijn, benaderden ons met het zorgwekkende signaal dat de zichtlijn vanuit de bijrijdersstoel in de teststellen SNG (Sprinter Nieuwe Generatie) volstrekt onvoldoende is.

onveilige positie bijrijdersstoel

Geen zicht

Vanuit de positie van de bijrijdersstoel in de teststellen hebben de mentormachinisten, maar uiteraard ook de examinatoren en begeleiders, geen zicht op de rijweg en de seingeving. Het zicht wordt namelijk volledig beperkt door de linkse A-stijl en de lage plaatsing van de bijrijdersstoel. Ook bij het wegleren zal dit een groot probleem worden.

Ondermaats

Wij hebben tevens vanuit ons netwerk binnen NS begrepen dat over de eerste SNG treinstellen die in Nederland aankwamen er meldingen zijn gemaakt betreffende de slechte positionering van deze stoelen. Toen ging het om de vluchtroutes. Hierop heeft NS via een metalen plaat de stoelen iets verder van de machinistenstoel af weten te zetten en dus stonden ze in beginsel dus nog dichter en onveilig ten opzichte van elkaar. Volgens de informatie die wij ontvangen, is de zichtlijn vanuit de aangepaste positie ondermaats.

Mentorstoel moet goed staan

We hebben van onze leden vernomen dat de stoelen nu geplaatst gaan worden tegen de achterwand. De nieuwe stellen die NS in dienst stelt, komen echter nog steeds vanuit Spanje binnen met de stoelen in de oude (zeer onveilige) situatie. Wij hebben NS gevraagd of zij kunnen bevestigen dat de mentorstoel in alle treinstellen, vanaf moment dat ze in gebruik worden genomen, zo worden gepositioneerd dat de mentor en andere gebruikers optimaal zicht hebben.

Veiligheid gaat voor

Wij hebben NS voorgesteld dat de mentor zelf rijdt in plaats van de aspirant totdat de mentorstoelen zo zijn geplaatst dat het zicht van de mentormachinist voldoende is. Dit in verband met de veiligheid. Hiervoor is de mentor immers met uitsluiting van anderen verantwoordelijk. Het spreekt voor zich dat van een adequate opleiding dan geen sprake kan zijn. Tevens stellen wij voor dat dit materieel niet wordt ingezet voor het wegleren totdat de zichtlijn voldoende is. Natuurlijk hebben wij ook gesteld dat de aanpassing van de positie van de bijrijdersstoel niet ten koste mag gaan van een veilige vluchtroute.

Lees de reactie van de NS