Op 2 februari worden de cao-voorstellen van vakbonden en werkgever voor de nieuwe cao DB Cargo uitgewisseld. Op 23 februari gaan de onderhandelingen dan inhoudelijk van start.
Wij hebben onze leden gevraagd om via een enquête de wensen voor de nieuwe cao te delen. De enquête is door velen ingevuld en, gezien het aantal deelnemers, ook goed verspreid onder de collega’s. Hierdoor hebben we heel veel informatie opgehaald waarmee we nog sterker staan in de aankomende onderhandelingen. We hebben deze informatie gebundeld in 3 grote eisen voor de aankomende onderhandelingen.
Jullie hebben in de enquête aangegeven koopkrachtbehoud het belangrijkste onderwerp te vinden voor de komende cao. Ook heeft 90% van de leden aangegeven te willen dat FNV Spoor zich gaat inzetten om automatische prijscompensatie (APC) in de cao te krijgen. Een grote meerderheid van jullie geeft aan om, als dat nodig blijkt te zijn, bereid te zijn actie te voeren voor de APC. FNV Spoor gaat dus voor koopkrachtbehoud in de vorm van APC.
Dat is een logische eis. Wij gaan niet iedere dag naar het werk om vervolgens aan het einde van de maand minder boodschappen te kunnen doen dan de maand ervoor. En wij gaan ook niet met een deken op de bank zitten. Dit moet voor nu en in de toekomst goed geregeld worden en daar zullen wij voorstellen voor doen.
Meer weten over APC? Bekijk onze video.
Jullie hebben eerder kunnen stoppen met werken bij zwaar werk in de enquête op nummer 2 gezet bij de meest belangrijke onderwerpen voor de nieuwe cao. Op een schaal van 1 t/m 10 konden jullie aangeven hoe belangrijk jullie het vinden dat we een afspraak over eerder stoppen met zwaar werk in de cao maken. Met een gemiddeld cijfer van 8,8 hebben jullie in grote meerderheid aangegeven dit zeer belangrijk te vinden.
Velen van jullie weten dat FNV Havens al een model heeft ontwikkeld samen met de werkgevers in de havensector. Dit model is ook gepresenteerd aan de Stichting van de Arbeid en de SER. Die zijn hier enthousiast over. Het model weegt het zwaar werk aan de hand van gewerkte werkroosters aan de hand van de Arbeidstijdenwet, kijkt naar de belasting van het werk op basis van de RIE’s en maakt onderscheid in weersomstandigheden. Dit is een objectieve manier van wegen. Niks mis mee. Uiteraard moet er onderhandeld worden over de hoeveelheid geld dat hiermee gemoeid is en hoe wij dit gefinancierd gaan krijgen. Veel rekenwerk dus.
Er zijn veel klachten over te weinig internationaal werk voor Nederlandse internationale machinisten. DBCD bepaalt wie het vervoer doet en waar capaciteit wordt weggehaald om ENKO-pakket prioriteit te geven. Dat heeft gevolgen voor de Nederlandse klanten.
Er rijden machinisten vanuit Duitsland met treinen Nederland binnen tot en met de Kijfhoek toe op basis van een arbeidsvoorwaardenpakket die blijkbaar goedkoper is dan onze cao. Er blijft steeds minder werk over voor de Nederlandse werknemers. Dit moet veranderen. Een veel gehoorde klacht vanuit jullie is het werkrooster. Een werkrooster kan optimaal gemaakt worden als men weet hoeveel werk er is waarop de betreffende werknemers ingedeeld worden. Dat is nu niet het geval. Bestaande cao-artikelen 7,8, 10 en 12 moeten herijkt worden zodat wij weer baas worden over Nederlands werk en er meer regie op het werk komt.
Dit betekent dus ook dat vakbonds(kader)leden in staat gesteld moeten worden om overleg te kunnen voeren met hun internationale collega’s. Dit kost geld.
Wij stellen dan ook voor dat er een apart budget komt van € 25 per werknemer om afstemming over het werk en de bijbehorende arbeidsvoorwaarden te kunnen financieren. Als de directies van DB Cargo elkaar willen spreken dan wordt dit ook gefinancierd door DB Cargo.
Wij houden jullie op de hoogte!