Werkgevers streekvervoer dreigen met intrekken voorstel nieuwe cao

Door Redactie 26 januari 2023

Zoals je ongetwijfeld hebt meegekregen, dreigen de werkgevers in het streekvervoer om hun voorstel voor de nieuwe cao van tafel te halen als wij uiterlijk 31 januari niet akkoord gaan. Ze proberen ons nu te dwingen om akkoord te gaan met hun voorstellen.

cao-nieuws streekvervoer

Te veel offers

Zoals eerder gezegd, is onze mening dat er vanuit de werknemers te grote offers geleverd moeten worden om tot een loonsverhoging van 8% te komen:

• Geen oplossingen voor de veel te krappe rijtijden (werkelijke oorzaak werkdruk). Alle werkdrukverlagende voorstellen worden door de werkgevers geblokkeerd.
  • Geen oplossingen voor het hoge ziekteverzuim.
  • Eis werkgevers tot verdere flexibilisering werknemers.
  • Geen mogelijkheid volledig gebruik Generatiepact vanaf 63 jaar (3 dagen werken, 80% loon en 100% pensioenopbouw) in combinatie met een tweejarige RVU-regeling.

Vakbonden gaan niet in op aanbod

Dat betekent dat beide vakbonden, FNV Streekvervoer en CNV Vakmensen, niet in gaan op het aanbod van de werkgevers. Aanstande maandag, 30 januari, loopt het ultimatum van beide vakbonden af. Dan krijgen de werkgevers nog een officiĆ«le aanzegging voor de geplande acties. Reageren werkgevers daarvoor niet tijdig, dan zullen we overgaan tot het voeren van acties in het hele land van 6 tot en met 10 februari.

Reiziger de dupe

We vinden het heel erg vervelend voor de reizigers. Het is juist in het belang van de reiziger dat er voldoende en gezonde chauffeurs zijn. Nu en in de toekomst, om de mensen van A naar B te kunnen brengen.