Vrijdag staking vrachtwagenchauffeurs PostNL

Casper Schrijver
Door Casper Schrijver 11 januari 2023

Vrachtwagenchauffeurs van PostNL leggen van vrijdagochtend 13 januari 4.00 uur tot zaterdagochtend 14 januari 7.00 uur het werk neer. Ze voeren daarmee actie tegen de gang van zaken rond de nieuwe cao. Afgelopen vrijdag sloot PostNL een akkoord met twee vakbonden, zonder FNV daarbij uit te nodigen.

Mariska Exalto, bestuurder FNV Post en pakketten: ‘Het is natuurlijk heel erg vreemd dat PostNL de grootste vakbond niet uitnodigt. Ze lijken niet door te hebben dat ze daardoor een deel van het eigen personeel uitsluit.’

Boos

De chauffeurs en andere FNV-leden bij PostNL zijn bovendien niet te spreken over de cao-afspraken die nu op tafel liggen. ‘Ze zijn er echt boos over. Ze willen dat de lonen voortaan automatisch mee stijgen met de inflatie, minimaal 14 euro per uur en het afschaffen van de jeugdloonschalen. Daarnaast willen de leden dat uitzendkrachten na negen maanden een vast contract krijgen. PostNL heeft met geen van deze punten ingestemd’, aldus Exalto.

Vertraging

Door de staking zal de bezorging van pakketten en poststukken vertraging oplopen, behalve bij die van rouwpost en medische zendingen. De huidige cao liep af op 31 maart 2022. Onder de cao PostNL vallen 19.000 mensen. Dat zijn niet alle medewerkers van het postbedrijf. Er zijn ook nog 16.000 postbezorgers in dienst, maar die hebben een eigen cao.