Uitslag stemming onderhandelingsresultaat Railinfra

Door Redactie 30 december 2022

De leden van de drie vakbonden actief in de sector Railinfra konden de afgelopen weken stemmen over het OHR. Inmiddels is de ledenraadpleging gesloten. De vakbonden hebben de werkgevers geïnformeerd dat de vakbondsleden in meerderheid ingestemd hebben met het OHR. De leden van CNV Vakmensen en van Vakvereniging HZC hebben in grote meerderheid voor het OHR gestemd.

Ledenraadpleging FNV

Helaas hebben we een behoorlijk aantal uitgebrachte stemmen niet meegenomen in de uitslag. Gegevens waren onvolledig of niet correct ingevuld en zelfs niet-leden hebben geprobeerd om te stemmen. Na het controleren en verwijderen van de ongeldige stemmen, kunnen we de volgende uitslag melden. 23% van de FNV-leden heeft TEGEN het OHR gestemd en 77% VOOR. Daarmee is het OHR aangenomen en is de cao Railinfrastructuur een feit per 1 januari 2023.

Wat betekent dit voor de uitvoering van de cao-afspraken?

De loonsverhoging van 6,25% en de eenmalige uitkering van € 750,- bruto worden met het loon van periode 1 2023 uitbetaald. De verhoging van de pensioenopbouw vindt pas per periode 1 van 2024 plaats. Wij zijn tevreden dat de cao-onderhandelingen en stemming voor het einde van het jaar is afgerond en het deze keer geen cao-loze periode is.

AVV van de cao

Zodra de cao-teksten door de cao-partijen akkoord bevonden zijn en de cao is ondertekend, wordt de cao aangemeld bij het ministerie om een algemeen verbindend verklaring (AVV) aan te vragen. Na toekenning van de AVV is de cao verplicht van toepassing voor alle bedrijven in de Railinfra sector.

Swietelsky onder cao Railinfrastructuur

Met ingang van 1 januari valt ook Swietelsky onder de cao Railinfrastructuur. Aan de cao-tafel wordt Swietelsky vertegenwoordigd door de vakgroep Railinfra van Bouwend Nederland.

Samenstelling BGA (bedrijfsgroepsafdeling) Railinfra

In de BGA zitten kaderleden uit verschillende bedrijven Railinfra. De kadergroep is landelijke georganiseerd en het hoogste orgaan binnen onze sector. De belangrijkste taken van deze kadergroep hebben met de cao RIS te maken, zowel het tot stand komen ervan als ook de naleving. Eind van dit jaar stopt Lodie de Bruin met zijn werk bij Strukton en maakt hij gebruik van het vervroegd pensioen. Hij stopt dan ook met zijn kaderwerkzaamheden voor FNV Spoor. Wij nemen in februari tijdens de vergadering van de BGA formeel afscheid van Lodie. Maar op deze plek willen we hem nu al hartelijk danken voor zijn jarenlange inzet voor zijn collega’s en de FNV, zijn inzet in de cao onderhandelingsdelegatie en de vele, vele werkgroepen. Lodie, geniet vooral lang van je pensioen in goede gezondheid.

De actuele samenstelling van de BGA is als volgt:

Nieuwe kader/actieve leden zijn van harte welkom. Mocht je interesse hebben om actief te worden binnen FNV Spoor in de Railinfra sector, neem dan contact met ondergetekende of informeer bij een van onze kaderleden in de bedrijven.

Tenslotte wensen wij jullie allemaal een inspirerend 2023 in goede gezondheid!

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.