Onderhandelingsresultaat ProRail, gemiddeld 9% loon erbij

Casper Schrijver
Door Casper Schrijver 23 november 2022

FNV en andere bonden zijn met ProRail tot een onderhandelingsresultaat gekomen voor een nieuwe cao. Gemiddeld gaan de medewerkers van ProRail er komende tijd 9 procent op vooruit.

Roos Rahimi, bestuurder FNV Spoor: ‘Dat was zeker nodig, gezien de huidige, dure tijden. We gaan dit resultaat voorleggen aan de leden, die hebben er het laatste woord over.’

Loonsverhoging

Omdat vakbonden en ProRail al bezig zijn met een traject om de werkdruk en werkbeleving te verbeteren, is er voor deze cao alleen gesproken over salaris en vergoedingen. Uiteindelijk is een loonsverhoging van 6 procent afgesproken, met een minimum voor iedereen van 375 euro. Dat betekent dat de lagere schalen er procentueel tot bijna 13 procent op vooruit gaan.

Inflatievergoeding

Naast het salaris is ook een eenmalige inflatievergoeding afgesproken van 1350 euro. Ook daar profiteren de lagere schalen het meest van. Daarnaast krijgen medewerkers een hogere kilometervergoeding en gaan de pensioenpremies omhoog.

5000 mensen

De nieuwe cao moet ingaan op 1 januari 2023 en loopt tot 1 juli 2024. Onder de cao ProRail vallen ongeveer 5000 mensen.