Cao-partijen streekvervoer hervatten overleg na acties

Door Redactie 15 november 2022

Na de succesvolle driedaagse actie in het streekvervoer, hebben we in totaal met alle stakingsacties meer dan 12.000 stakingsdagen geregistreerd. We hebben na deze actie de werkgevers opgeroepen, om met ons, en collega vakbond CNV te onderhandelen en nieuwe afspraken te maken.

FNV Streekvervoer ontvangt uitnodiging om te praten over nieuwe cao

Hoe was het ook alweer?

We hebben na de driedaagse actie een brief aan de werkgevers gestuurd. Daarin hebben we aangegeven dat de geplande acties opgeschort worden tot en met 11 december. De werkgevers kregen tot die datum de tijd om te reageren. Bij geen reactie/beweging vanuit werkgeverszijde, zou FNV Streekvervoer overgaan tot een vierdaagse actie van 12 tot en met 15 december.

En toen?

De werkgevers hebben aan onze oproep gehoor gegeven en hebben ons uitgenodigd om samen met onze collega-vakbond CNV te onderhandelen op de volgende 3 data: 9, 16 december 2022 en 10 januari 2023. Wij hebben als voorwaarde gesteld, dat voorafgaand aan de eerste onderhandelingsronde, concrete en volledige voorstellen vanuit werkgeverszijde gepresenteerd dienen te worden. Dit hebben de werkgevers toegezegd.

En nu?

FNV Streekvervoer wil graag de gesprekken hervatten om goede afspraken te maken. Tegenover de belofte van de werkgevers om met concrete voorstellen te komen, staat dat wij bereid zijn de geplande actiedagen van 12 tot en met 15 december 2022, te verschuiven naar 17 tot en met 20 januari 2023. Mocht blijken dat de voorstellen vanuit werkgevers niet aanvaardbaar zijn voor onze leden, dan vervolgen we onverkort het geplande actietraject.

Belangrijk

Op de eerste onderhandelingsronde op 9 december zullen de werkgevers hun voorstellen presenteren. Dat is een heel erg belangrijk moment, wij zullen jullie hierover dan zo spoedig mogelijk informeren. Als gevolg van deze nieuwe ontwikkelingen verplaatsen we de eerder aangekondigde, maar nog niet geplande ledenbijeenkomsten OV, naar een latere datum.