FNV eist andere aanpak veilig werken met kankerverwekkende stoffen

FNV-reactie op RIVM-rapport chroom-6

Door Redactie 22 november 2022

Een grondig onderzoek naar de blootstelling van Chroom-6 bij werknemers van NS laat een schokkend beeld zien. Meetgegevens werden tientallen jaren niet bijgehouden, er werd niks geregistreerd, risico-inventarisaties en verbeterplannen ontbraken, er waren geen goede persoonlijke beschermingsmiddelen aanwezig en toezicht hierop ontbrak.

FNV eist andere aanpak veilig werken met kankerverwekkende stoffen

Bedrijfsartsen doen sinds de privatisering van arbodiensten niet meer aan preventie en lappen slechts werknemers op om zo snel mogelijke weer aan het werk te gaan, voorlichting en instructie ontbrak lange tijd en ga zo maar door.

De maat is echt vol

Wat ons betreft is de maat echt vol: werken met kankerverwekkende stoffen moet anders worden aangepakt. Hoewel de huidige directie van NS een goede compensatieregeling heeft opgesteld en schuld bekend, is dit natuurlijk wel het paard achter de wagen spannen. Dit had allemaal niet gehoeven als de deskundigen bij NS op tijd hadden ingegrepen. Werknemers ongecontroleerd blootstellen aan kankerverwekkende stoffen is absurd en gebeurt nog steeds in veel andere bedrijven.

Arbeidsinspectie inspecteerde niet

Uit het RIVM onderzoek bij NS blijkt dat er geen aanwijzingen zijn gevonden van onderzoek door de Arbeidsinspectie (NLA) naar chroom-6. Dat er tussen 1974 en 2015 geen arbeidsinspecteur op het idee is gekomen om bij NS eens diepgaand te kijken naar blootstelling aan dit soort stoffen is bizar.

NS beschermde medewerkers onvoldoende tegen Chroom-6
Alle informatie over het RIVM-onderzoek naar het werken met de kankerverwekkende stof Chroom-6 bij NS, waaronder risicobeoordeling, omgaan met voorschriften, onderzoek Universiteit Utrecht, vragen en antwoorden, vind je hier.

Rol arbodiensten/bedrijfsartsen

Een speciale commissie die het RIVM onderzoek begeleidde, constateert dat bij de uitbesteding /privatisering van de arbodienstverlening de nadruk vrijwel uitsluitend op het ziekteverzuim kwam te liggen. Preventie was daardoor geen issue meer. Kennis van de specifieke arbeidsomstandigheden in de werkplaatsen was bij de ingehuurde, sterk wisselende inzet van bedrijfsartsen veelal afwezig. Wij pleiten al jaren voor een andere, volledig onafhankelijke positie van bedrijfsartsen. Ook nu zien we weer dat de privatisering van arbodienstverlening leidt tot verzuimboeren in plaats van deskundigen die zich met echte preventie bezighouden. Wij vinden het jammer dat NS baas Koolmees niet op deze constatering ingaat. Het zou een goed signaal zijn als een bedrijf als NS erkent dat het afgelopen moet zijn met een door de werkgevers betaalde bedrijfsarts die niet toekomt aan preventie.

Meld je bij Bureau Beroepsziekten

Mogelijk ben jij in het verleden blootgesteld aan Chroom-6. Wat belangrijk is om te weten: Niet iedere (oud) NS’er is blootgesteld aan Chroom-6 en niet iedere blootstelling leidt daadwerkelijk ook tot gezondheidsschade. Of je uiteindelijk ziek wordt van de blootstelling aan Chroom-6, is sterk afhankelijk van de duur en intensiteit van de blootstelling en van persoonlijke factoren zoals individuele gevoeligheden. Het is belangrijk om te benadrukken dat de meeste mensen niet ziek worden omdat het lichaam gelukkig in staat is heel veel schadelijke stoffen op te ruimen. Maar, Chroom-6 kan wel degelijk leiden tot gezondheidsschade. Als bij jou sprake is van een aandoening die voorkomt in de NS-regeling, dan kun je aanspraak maken op een compensatievergoeding. Ook kun je NS aansprakelijk stellen voor de restschade. Meld je daarvoor aan bij Bureau Beroepsziekten FNV door een mailtje te sturen naar: bbz@beroepsziekten.fnv.nl.

Ga voor meer info over de NS-regeling, de Q&A en alle andere informatie over Chroom-6 naar: www.chroom6ns.nl