Hoge Raad veegt alle bezwaren Van den Bosch Transporten van tafel in Hongarenzaak

Casper Schrijver
Door Casper Schrijver 14 oktober 2022

Van den Bosch Transporten uit Erp is in de ‘Hongarenzaak’ door de Hoge Raad wederom op alle punten in het ongelijk gesteld en in de kosten veroordeeld. De Hoge Raad heeft het standpunt van FNV bevestigd dat de detacheringsrichtlijn van toepassing is op het internationale wegvervoer en als een buitenlandse vervoerder binnen Nederland goederen vervoert.

Die richtlijn zorgt er onder meer voor dat buitenlandse werknemers hetzelfde loon moeten krijgen als lokale werknemers. Van den Bosch heeft tot het Europese Hof betoogd dat de cao, die ze zelf afsloot, en de detacheringsrichtlijn niet van toepassing zouden zijn.

Ingeruild

Van den Bosch Transporten heeft jaren geleden veel Nederlandse chauffeurs ontslagen en ingeruild voor goedkopere Hongaarse chauffeurs. Het bedrijf was van mening dat de detacheringregels niet van toepassing waren op chauffeurs die in dienst zijn van Van den Bosch Hongarije. Toen tien Hongaren dertien jaar geleden aanspraak maakten op Nederlands loon, omdat ze hetzelfde werk deden als hun voormalige Nederlandse collega’s, werden die zonder pardon ontslagen. Inmiddels werkt het bedrijf veelal met chauffeurs afkomstig uit landen buiten Europa, omdat die voor het bedrijf nog goedkoper zijn.

Tijdrekken

FNV is blij met de uitspraak van vandaag. Edwin Atema, projectleider Internationaal Vervoer bij FNV: ‘In plaats van eerlijk omgaan met haar chauffeurs en het vak van chauffeurs op waarde schatten, rekte het bedrijf alleen maar tijd met ellenlange procedures. De betrokken chauffeurs hebben nog altijd niet het loon gekregen waar ze recht op hebben. Met trajecten als dit laat Van den Bosch zien dat er nog steeds rotte appels zijn in een sector die staat te springen om werknemers. Dat is niet alleen slecht voor chauffeurs maar ook slecht voor het hele imago van de transportsector.’