Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig. Daarnaast maken we gebruik van marketing cookies om de website op jouw voorkeuren af te stemmen. Hiervoor kun je onderstaand toestemming geven. Je kunt je instellingen altijd weer wijzigen op de pagina over de cookies.

Functionele & analytische cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de website naar behoren werkt en om analyse uit te voeren

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de website op jouw voorkeur af te stemmen.

Stakingen bij touringcarbedrijven als niet wordt ingegaan op cao-eisen

Casper Schrijver
Door Casper Schrijver 12 september 2022

FNV heeft namens de leden in de touringcarsector de touringcarbedrijven een ultimatum gestuurd. Als de touringcarbedrijven niet voor maandag 19 september 12.00 uur aan de eisen van de leden voor een nieuwe cao Besloten Busvervoer voldoen, moeten ze rekening houden met acties, waaronder stakingen.

Lutz Kressin, FNV Toer: ‘We zijn al zo lang bezig om een goede cao voor elkaar te krijgen, het geduld is nu echt op.’

Niks bijzonders

De touringcarbedrijven hebben voor de zomer een eindbod gedaan, dat de leden van FNV Toer verwierpen. ‘Onze leden voelden zich niet serieus genomen met een eindbod dat niet meer van deze tijd is. En ze willen niks bijzonders: een leefbaar inkomen en arbeidstijden die een goede balans van werk en privĂ© mogelijk maken’, aldus Kressin.

Andere sectoren

Door corona stonden veel bussen stil en hebben veel chauffeurs kunnen ervaren hoe het in andere sectoren is. Kressin: ‘Dat chauffeurs in andere sectoren meer kunnen verdienen in minder onregelmatiger uren, maakt dat veel chauffeurs - ondanks de liefde voor het vak - de toersector verlaten. Deze onderwaardering van de chauffeurs en hun werk leidt tot steeds snellere leegloop van de sector, die zeker niet door buitenlandse chauffeurs opgevangen kan worden.’

Eisen

De eisen in het ultimatum zijn onder andere een loonsverhoging van 5% en 100 euro bruto per maand. Verder willen de chauffeurs dat alle diensten 100% uitbetaald worden. 'Het is niet meer van deze tijd om 6 uur te werken en maar 5 uur betaald te krijgen', aldus Kressin. Verder willen de chauffeurs een werkdag van maximaal 12 uur en dat de contracturen worden aangepast bij structureel overwerken. In de sector werken ongeveer 3000 mensen.