FNV waarschuwt ouderraden voor onveiligheid door slechte cao touringcarbedrijven

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 10 november 2022

Doordat touringcarchauffeurs lange dagen moeten maken en slecht betaald worden, kunnen onveilige situaties ontstaan. Dat schrijft FNV Toer in een brief aan ouder- en medezeggenschapsraden van basisscholen en middelbare scholen.

Lutz Kressin, bestuurder FNV Toer: ‘Door de lage lonen rijden chauffeurs noodgedwongen meerdere ritten en door de hoge werkdruk worden pauzes overgeslagen. Dat heeft gelukkig nog niet tot onveilige situaties geleid, maar daar moeten we ook niet op gaan wachten.’

Geen loonsverhoging

Touringcarchauffeurs hebben sinds 2020 geen loonsverhoging meer gekregen. Daarbij zijn ze vaak 15 uur per dag aan het werk en krijgen daar maar 12 uur voor betaald. ‘Dat is natuurlijk niet echt aantrekkelijk, hoezeer de chauffeurs ook van het vak houden’, aldus Kressin. Door het lage loon en hoge werkdruk hebben veel chauffeurs de sector verlaten, met als gevolg een nog hogere werkdruk.

1 euro

Het steekt de vakbond dat de tarieven van touringcarbedrijven fors omhoog gaan met het argument van gestegen brandstofprijzen. Kressin: ‘De tarieven laten stijgen voor een betere cao durven ze blijkbaar niet aan. Terwijl de cao-eisen van onze leden kunnen worden betaald met maar 1 euro extra per passagier per rit.’

Ouders

In de brief aan de ouder- en medezeggenschapsraden worden de ouders gevraagd bij het boeken van een touringcar te informeren naar de arbeidsomstandigheden van de chauffeurs. ‘Door bij offertes hierover vragen te stellen, kunnen de ouders laten zien dat ze veilig vervoer belangrijk vinden. Bovendien steunen ze zo de chauffeurs in hun strijd voor een betere cao’, aldus Kressin.

Cao

De huidige cao is verlopen op 1 januari 2022. Bonden en werkgevers onderhandelden zeven keer in 2021. In 2022 zijn er meerdere pogingen gedaan om tot een akkoord te komen. Uiteindelijk leidde dat in september tot een ultimatum van de chauffeurs aan de werkgevers. Daarin wordt onder meer een loonsverhoging geƫist van 5% en 100 euro bruto per maand. Verder willen de chauffeurs dat alle diensten 100% uitbetaald worden, een werkdag van maximaal 12 uur en dat de contracturen worden aangepast bij structureel overwerken. In de touringcarsector werken ongeveer 3000 mensen.