FNV Spoor V&S NS luidt de noodklok

Sociale veiligheid staat bij NS onder druk

Door Redactie 29 juli 2022

De afgelopen maanden blijkt dat de gevraagde inzet van de medewerker V&S bij evenementen, zoals (internationale) betaald voetbalwedstrijden, festivals en buitendienststellingen, niet op orde is. Er wordt door de NS afdeling “Sociale Veiligheid” per evenement of buitendienststelling een risicoanalyse gemaakt.

V&S NS

Vervolgens komt daar dan een noodzakelijke inzetbehoefte van het aantal medewerker V&S uitrollen. De daarmee gevraagde inzet bestaat uit een bepaald aantal V&S teams die nodig is om de veiligheid van de NS collega’s en reizigers te kunnen garanderen.

Basis niet op orde

Net als bij bijna alle bedrijfsonderdelen zoals Service Stations, op de Knopen, bij het Rijdend Personeel en in de werkplaatsen is de “basis” ook bij V&S niet op orde. Dit komt deels door het hoge ziekteverzuim, door de vele vacatures en ook doordat de uitstroom van met name nieuwe medewerkers hoger ligt dan de instroom. Over de te grote werkdruk bij de andere bedrijfsonderdelen hebben wij de directie reeds eerder om maatregelen gevraagd.

Onder de kritische grens

Wij merken nu dat de, bij evenementen en onttrekkingen, gevraagde V&S teams vaak niet geleverd worden en dat er ook niemand is die monitort of de gevraagde inzet überhaupt wel gesteld wordt. Een voorbeeld hiervan is het weekend van 16 juli in Eindhoven waar i.v.m. Dominator festival en PSV-Villarreal een inzet van 9 teams werd begroot. Van deze 9 teams was de late back-up en de nacht back-up van Eindhoven daadwerkelijk gesteld, waarbij de nacht back-up maar 1 medewerker V&S was. Daarnaast kwam er nog een team uit Utrecht en een team uit Den Haag ter ondersteuning. Deze beide teams zijn maar een paar uur aanwezig geweest, dit i.v.m. de reistijd en einde dienst. Er zijn dus 5 teams niet gesteld of niet geweest! En dat is een probleem dat steeds vaker voorkomt, zo niet gewoon aan de orde van de dag is.

Back-up diensten

V&S is zo ver “onder capaciteit” dat zelfs niet altijd alle back-up diensten meer gesteld worden. NS moet dan keuzes maken, op welk station er wel een back-up team wordt ingezet en op welk station niet. Daarmee vergroot je het risico ernstig dat een collega, zoals de hoofdconducteur of Service Medewerker, niet de assistentie krijgt waar men gezien de geldende afspraken wel op rekent.

De inzet van de medewerker V&S is er om de sociale veiligheid van zowel de reizigers als van de collega’s te borgen. Maar inmiddels zijn wij zover dat de veiligheid van de medewerkers V&S zelf, lang niet altijd meer geborgd kan worden. De vraag die nu gesteld moet worden is dan ook welke keuzes NS gaat maken om de veiligheid van zowel de medewerker V&S als die van de overige collega’s te borgen?

Sociale Veiligheid Diensten

In 2015 hebben wij met NS de afspraak gemaakt over de komst van 60 FTE medewerkers V&S. Deze extra FTE V&S medewerkers zijn bedoeld voor flexibele ondersteuning van hoofdconducteurs. Van zondag tot en met woensdag na 22:00 uur op de trein of op het station, om de sociale veiligheid van met name de HC’s te verhogen. Dit was allemaal naar aanleiding van de verschrikkelijke agressie die een HC in Hoofddorp is overkomen. Helaas moeten wij constateren dat deze diensten met enige regelmaat niet gesteld worden. En daarmee wordt dus ingeleverd op de sociale veiligheid van de collega’s.

We missen te vaak de menselijke maat

Door de capaciteitsproblemen en de vele evenementen en onttrekkingen wordt er onverantwoord veel van de V&S’ers gevraagd, het is ook voor de V&S’ers vrijwel onmogelijk verlof op te nemen. En mogelijk door deze druk op de organisatie, zien we steeds meer situaties waarin leidinggevende, laten we het vriendelijk zeggen, wel zeer kort door de bocht reageren. Ook daarin zal NS toch echt snel moeten verbeteren.

Maak duidelijke keuzes

FNV Spoor heeft de directie NS opgeroepen deze problemen serieus te nemen en duidelijke keuzes te maken wat V&S wel en wat V&S niet (meer) kan leveren. Te zorgen dat de V&S medewerkers hun werk voor zichzelf veilig kunnen doen, zodat zij ook de veiligheid voor de collega’s en reizigers kunnen borgen. FNV Spoor heeft de directie “Sociale Veiligheid” uitgenodigd voor overleg hierover.

Wordt dus vervolgd, we houden jullie op de hoogte.