Ruim 10% loonsverhoging voor kadewerknemers en beveiligers P&O Ferries

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 10 mei 2022

Kadewerknemers en beveiligers bij P&O Ferries krijgen per 1 januari 2022 in hun nieuwe cao een loonsverhoging van ruim 10%. Die is opgebouwd uit 3,3% inflatiecorrectie en 2% initiële loonsverhoging en compensatie vanwege een ander werkschema en het wegvallen van vroege-diensturen.

Niek Stam, bestuurder FNV Havens: ‘Dit is in deze tijden van hoge inflatie een supergoed onderhandelingsresultaat. Dit is onder andere gelukt doordat zoveel mensen lid zijn van FNV Havens. Dan kan je wat bereiken.’

2023

Ook in 2023 krijgen de werknemers bij P&O kade en beveiliging 2% loonsverhoging en worden ze gecompenseerd voor de inflatie over de periode oktober 2021 - oktober 2022. Op dit moment is de inflatie vanaf oktober 2021 tot en met april 2022 al opgelopen tot 8,068%. Ook is geregeld dat werknemers die eerder willen stoppen met werken hun gemiste pensioeninleg gecompenseerd krijgen. Verder zijn er afspraken gemaakt over de voorwaarden waarop roosters gewijzigd mogen worden.

Nieuwe cao

De nieuwe cao geldt vanaf 1 januari 2022 en heeft een looptijd van 24 maanden. Onder de cao Kadewerknemers vallen ongeveer 105 werknemers en onder de cao P&O Beveiliging ongeveer 10. Voor het kantoorpersoneel volgt nog een nieuwe cao. Ook daar ligt de eis van 2% loonsverhoging plus inflatiecorrectie op de onderhandelingstafel.