De Kaderafdeling FNV Spoor OBNL is naar aanleiding van meldingen, ontevredenheid en ongerustheid ten aanzien van de tijdelijke (Q-Park) parkeerplaats aan de Fuutlaan in Eindhoven het gesprek aangegaan met de MSO.
We kregen namelijk van meerdere collega’s meldingen dat hun auto’s op de parkeerplaats beschadigd werden. De parkeerplaats was slecht (niet) verlicht en vrij toegankelijk voor iedereen. Dit veroorzaakt, met name bij vrouwelijke collega’s, een onveilig gevoel. De (Q-Park) parkeerplaats is ook verder gelegen dan de eigen parkeermogelijkheid op het Dommelterrein.
De MSO heeft direct actie ondernomen en naar aanleiding van onze gezamenlijke schouw werd een camera hersteld en verlichting aangebracht. Een meldpunt werd ingesteld.
De situatie blijft echter verre van ideaal in vergelijking met ons eigen parkeerterrein. Met enige regelmaat kunnen collega’s niet inrijden. Er is wél plaats is maar niet voor reguliere klanten en deze voor de slagboom blijven wachten. Hierdoor worden collega’s genoodzaakt de bijsturing te bellen omdat ze hun trein niet op tijd kunnen rijden. Dit alles leidend tot ‘eenheden van bedrijfshinder’. Ook komt het voor dat medewerkers na een lange dienst tot een half uur moeten wachten voordat ze uit kunnen rijden.
De kern van dit alles is en blijft naar onze overtuiging het feit dat onze eigen parkeerplaats toch wel erg lichtvoetig is weggegeven aan ProRail en de belangen van collega’s en de organisatie daarbij onvoldoende op waarde zijn meegewogen. Wij hebben aangetoond dat er voldoende alternatieven voor ProRail voorhanden waren. Wij zien een trend dat Gebouw 8 en Dommelterrein, het belang van het personeel op enig moment weer direct zal moeten wijken als een andere organisatie weer een wens heeft. Erkentelijk voorde opvolging hebben wij onze zorgen met de MSO gedeeld.
Wij blijven bij onze standpunten en onze zorgen blijven bestaan! Wij hebben voorgesteld dat totdat wij ons eigen parkeerterrein weer terug hebben, de parkeerlocatie onder de Kennedytoren, in het belang van personeel én organisatie, het overwegen waard is.
FNV Spoor Zuid OBNL