Nieuwe SOOB cao algemeen verbindend verklaard

Door Redactie 20 mei 2022

Begin dit jaar hebben FNV-leden met een ruime meerderheid voor gestemd om de SOOB cao ongewijzigd te verlengen voor 5 jaar. De SOOB cao is nu door de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid algemeen verbindend verklaard.

Vrachtwagens op de snelweg

Wat betekent dit?

Als een cao algemeen verbindend wordt verklaard, dan gelden de cao-afspraken niet alleen voor de bedrijven en werknemers aangesloten bij de werkgevers- en werknemerspartijen die de cao hebben afgesloten, maar ook voor alle overige bedrijven in de betreffende sector die aan de cao-definitie voldoen. In dit geval zorgt de verklaring ervoor dat alle bedrijven in de sector Beroepsgoederenvervoer over de weg op een gelijke manier een bijdrage leveren aan de doelstellingen van het SOOB-fonds. Deze doelstellingen zijn een gezonde arbeidsmarkt en het bevorderen van goede arbeidsverhoudingen.

Wat is dat eigenlijk, SOOB?

SOOB is de Stichting Opleidings- en Ontwikkelingsfonds Beroepsgoederenvervoer over de weg en de Verhuur van Mobiele Kranen, kortweg SOOB,  in 1973 door sociale partners in de sector opgericht. In opdracht van deze sociale partners ondersteunt SOOB bij het optimaliseren van de arbeidsmarkt en het bevorderen van goede arbeidsverhoudingen. De activiteiten die SOOB financiert zijn er op gericht te zorgen voor een vitale sector met voldoende goed opgeleide en inzetbare medewerkers.