Bekijk het resultaat cao Postbezorgers

En breng je stem uit

Door Redactie 10 mei 2022

Na 7 maanden onderhandelen ligt er een onderhandelingsresultaat voor de cao Postbezorgers. In deze nieuwsbrief informeren we jullie over dit cao-resultaat en over de stemprocedure. Want jij hebt als lid het laatste woord.

postbezorger

Beslis mee over je cao en stem!

Postbezorgers die lid zijn van FNV kunnen hun stem uitbrengen:

Breng je stem uit!

Je kan je stem uitbrengen tot en met dinsdag 24 mei. Zorg ervoor dat je het digitale stemformulier volledig invult. Stemformulieren zonder naam en/of lidmaatschapsnummer zijn helaas ONGELDIG!

Het proces

In oktober 2021 zijn wij de onderhandelingen met een ambitieuze FNV inzet begonnen. De afgelopen maanden is PostNL meerdere keren met een mager bod gekomen dat vakbonden meermaals hebben afgewezen. FNV leden hebben actie gevoerd en de druk opgevoerd in reactie op het te lage bod van de werkgever. In April hebben vakbonden gezamenlijk gedreigd met actie om een hoger loonbod af te dwingen. Dat is gelukt!

Verbeterd loonbod

Op 25 april is PostNL met een verbeterd loonbod gekomen. Kaderleden vonden dit loonbod aanleiding om verder het gesprek te voeren met PostNL. We hebben dat bod nog iets weten te verbeteren. Naast loon biedt PostNL ook verbeteringen op gebied van de vergoedingen en werkkleding. Daarnaast wil het bedrijf met enkele pilots kijken of zij meer bezorgers kunnen trekken om het werk te doen en daarmee de werkdruk te verlagen.

Download hier het

Onderhandelingsresultaat CAO Postbezorgers

In onderstaande tabel hebben we op hoofdlijnen de inzet naast de uitkomst gezet zodat je snel kunt zien wat er is bereikt.

Inzet FNV

Uitkomst

Looptijd cao

1 oktober 2021 – 31 december 2023

Naar 14 euro per uur

Loonbod

1-1-2022                               4% trede 0 t/m 3

1-1-2023                               4% trede 0 t/m 3

Bedrijfsfiets
Geen eigen geld meebrengen om het werk te kunnen doen.

Fietskostenregeling
-Algemene vergoeding 2,50 voor alle bezorgers.
-Fietsvergoeding voor diegene met eigen fiets.
-Declaratie mogelijkheid voor wanneer je hogere    kosten aan de fiets hebt dan waarin de fietsvergoeding voorziet.

Broek en schoenen in kledingpakket

Broek te bestellen via budget systeem

Werkplezier

Werkdruk en communicatie zijn onderwerpen voor de OR. PostNL zal hier met de OR afspraken over maken.

Pensioen

Verbetering van het pensioen door andere beleggingssystematiek
+ studieafspraak nav pensioen akkoord

Reiskosten

Tegemoetkoming reiskosten bij verplaatsing op initiatief werkgever bij meer dan 3 km.

Vaste eindejaarsuitkering

1 CAO PostNL

10 min doorbetaalde pauze

-

De FNV inzet van €14 per uur wilde wij bereiken door met PostNL, in een paar jaar met grote stappen, naar €14 te groeien. Het tempo waarin we richting €14 groeien hadden we graag hoger gezien dan 2 x 4%. Daarnaast hadden wij willen zien dat de eerste loonsverhoging op 1 oktober 2021 zou zijn, hiervoor was geen steun.
Als FNV zijn we niet de grootste vakbond bij de cao onderhandelingen en er was ook onvoldoende vakbondsmacht om onze looneis af te dwingen. De andere vakbonden zijn zeer tevreden met het huidige onderhandelingsresultaat. Gezien deze omstandigheden is dit nu het best mogelijk cao resultaat.

Als een meerderheid van de FNV leden tegen stemt, dan tekent FNV niet

Als FNV het cao resultaat niet ondertekent dan zijn we de komende CAO periode geen gesprekspartner van PostNL. We worden dan bijvoorbeeld niet betrokken bij de studieafspraak pensioen en evaluatie van de pilots. Een stem tegen verandert niets aan de inhoud van deze CAO, er komt geen cent meer bij.
We laten PostNL zien dat FNV-leden wat zij geboden hebben echt onacceptabel vinden.

Als een meerderheid van de leden vóór stemt, dan tekent FNV wel

Als FNV het cao resultaat wel tekent dan zijn wij de komende CAO periode wel gesprekpartner van PostNL.  We worden betrokken bij oa de studieafspraak pensioen en evaluatie van de pilots. We laten PostNL zien dat FNV-leden het totaal voorstel van het bedrijf acceptabel vinden.

Het is waarschijnlijk dat de CAO met bovengenoemde verbeteringen er sowieso komt. Zoals gezegd zijn de andere vakbonden zeer tevreden met dit resultaat. Als één van hen tekent geldt de CAO voor alle bezorgers.

Maak gebruik van je stemrecht en spreek je uit!

Nadat de stembus is gesloten stellen wij je natuurlijk op de hoogte van de uitkomst.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.