Acties in streekvervoer

Door Redactie 17 mei 2022

De afgelopen dagen hebben we op diverse vestigingen in het Noorden, Zuiden en Oosten actie gevoerd voor een fatsoenlijke cao OV. Het was een groot succes, de actiebereidheid was groot en de sfeer was prima! Complimenten voor jullie, we kunnen met een trots gevoel terugkijken op de eerste actieweek!

bussen

Ook hebben we vele nieuwe FNV-ers in mogen schrijven. Al deze nieuwe leden heten we van harte welkom.

Over terugkijken gesproken, naast de hoge actiebereidheid kwamen een aantal zaken naar voren:

• Vragen over hoe de estafettestaking/actietraject verder gaat
  • Stakingsregistratie
  • Intimidatie van werkgevers richting stakers bij Qbuzz en Arriva
  • Vooruitblik

Estafettestaking/actietraject:

Op diverse vestigingen is er vorige week actie gevoerd. De komende weken zal dit opgebouwd en uitgebreid worden. Binnen de sectorraad is afgesproken dat er, zoveel als mogelijk, rekening gehouden wordt met de schoolexamens. Heb je vragen hierover? Stel ze aan de kaderleden van FNV Streekvervoer.

Wij doen zoveel mogelijk aan digitale stakingsregistratie. Voordeel is dat dit veel tijd scheelt, maar belangrijkste is dat de stakingsuitkering erg snel betaald wordt, soms wel binnen een week. Je krijgt een dag voor de staking een QR code toegestuurd in je mailbox, neem deze mee! De andere optie is om via je lidmaatschapsnummer je digitaal te laten inschrijven bij de actie-coördinatie op de vestiging.

Intimidatie op de werkvloer

We hebben vorige week meldingen ontvangen van werknemers in het streekvervoer dat zij gebeld zijn door hun bedrijf. De leidinggevende of planner wilde dan onder andere weten of je lid bent van het FNV of het CNV en nog meer zaken. Dit hebben velen van jullie als intimiderend ervaren en dat is het ook!

Advies:

• Neem de telefoon niet op.
  • Als je wel contact met ze hebt en ze willen weten of je lid bent van een vakbond, of dat je van plan bent om te gaan staken, beantwoord die vragen niet, maar laat ze weten dat je niet blij bent met dergelijke vragen.
  • Je hoeft dus niet te melden of je lid bent van een vakbond en/of je gaat staken.
  • Sommige bedrijven proberen ook om te stimuleren dat je verlof opneemt op de stakingsdag. Voor alle duidelijkheid, het is jouw vrije keuze of je al dan niet verlof opneemt.

Jullie hebben laten zien dat je met lef, durf en doorzettingskracht de basis hebt gelegd voor een goed verloop. Vanwege het succes vernemen we ook druk vanuit alle kanten. Velen ervaren de houding van werkgevers als hooghartig en arrogant, ook in de communicatie naar ons zie je dat terug. Maar het belangrijkste is dat jullie signaal aan de werkgevers niet onopgemerkt aan hun voorbij gaat.
WIJ hebben een lange adem!

Vooruitblik

Veel buschauffeurs (leden, maar ook nieuwe leden) sluiten zich bij ons aan, dat is goed om te zien gebeuren. We zien ook dat er bij vele bedrijven actiecomités opgezet worden door leden en kaderleden. Zij gaan bezig met de actieplanning, gezamenlijk met de vakbondsbestuurders van FNV Streekvervoer. Wil jij je aansluiten bij de actiecomités? Zoek contact met de kaderleden op jouw vestiging of bedrijf.

Verder verwijst onze collega vakbond in haar laatste nieuwsbrief naar een aantal standpunten van FNV Streekvervoer.

lees hier onze reactie daarop

Onderweg horen we veel positieve reacties op onze actietraject.We krijgen veel bijval en begrip voor onze acties vanuit de publieke opinie, passagiers en politiek.

We gaan ervoor!

Team FNV Streekvervoer