Onderzoeksrapport werkbeleving verkeersleiding ProRail gepresenteerd

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 6 april 2022

Vandaag is een onderzoek gepubliceerd naar de werkbeleving van verkeersleidingmedewerkers bij ProRail. Uit het onderzoek, in opdracht van ProRail en vakbonden FNV, CNV en VHS, blijkt dat 63% tevreden of zeer tevreden is, 13% ontevreden en 2% zeer ontevreden.

De onderzoekers concluderen dat angst, erkenning, verschillende leefwerelden, rechtvaardigheid, onmacht en eerlijkheid de thema’s zijn met ‘de grootste impact op de werkbeleving’. De conclusies over deze thema’s worden breed in de organisatie gedragen, aldus het rapport.

Menselijke maat

In het rapport staat dat de focus sinds de splitsing met NS vooral is komen te liggen op de prestaties op het spoor en de structuren en processen van de organisatie. De prestaties zijn daardoor sterk verbeterd, maar dat heeft een prijs gekend. De menselijke maat is onderbelicht geraakt. Dat heeft volgens het onderzoek geleid tot de ontevredenheid die nu door een deel van de organisatie wordt ervaren.

Onvrede en onrust

De vraag naar het onderzoek kwam voort uit onvrede die al langere tijd door de vakbonden en ProRail gesignaleerd werd. Veel medewerkers bij Verkeersleiding ervaarden onvrede en onrust, wat ook een grote rol heeft gespeeld bij de totstandkoming van de laatste twee cao’s. ProRail en de bonden zijn tevreden met de manier waarop dit rapport tot stand is gekomen. Ze omarmen de stevige conclusies en voelen zich verantwoordelijk voor het samen met de medewerkers vinden van oplossingen.

FNV Spoor

Michiel Boer, bestuurder FNV Spoor: ‘Het is een goed en volledig rapport, maar de inhoud is verre van goed. Het beeld wat er uit naar voren komt herkennen wij wel, we schrikken hier dan ook niet van. Maar alles zo bij elkaar en met elkaar in verband te zien, is ontluisterend. We zijn wel blij dat het nu allemaal opgeschreven staat. Dit betekent het einde aan jarenlange discussies, ontkennen van problemen, wegkijken en wegwuiven. Nu kunnen de handen uit de mouwen om samen met de medewerkers de problemen aan te pakken.’

CNV Vakmensen

Jerry Piqué, onderhandelaar CNV Vakmensen: ‘Het rapport maakt pijnlijk duidelijk dat er op veel plekken in de organisatie sprake is van een onveilige werkvloer. Angst, intimidatie, pestgedrag. Dit probleem is niet gisteren ontstaan en ook niet van vandaag op morgen opgelost. Het zal veel tijd en aandacht vragen. Het is zaak om met elkaar te werken aan een gezondere cultuur, met meer begrip, waardering en werkplezier. We hebben er als CNV vertrouwen in dat ProRail de conclusies en aanbevelingen van dit rapport zeer serieus neemt en dat het op tafel blijft totdat de problemen zijn opgelost.’

VHS Railprofessionals

Gezina ten Hove, bestuurder VHS Railprofessionals: ‘Gelukkig wordt een aantal zaken nu bespreekbaar en kunnen we er echt wat aan gaan doen. We willen immers dat mensen veilig en met plezier hun werk kunnen doen.’

ProRail

Hans Smits, directeur Verkeersleiding ProRail: ‘Ik herken wat het rapport weergeeft. Er is passie, trots, vakmanschap en overwegend tevredenheid. Dat is een goed fundament om te bouwen en te ontwikkelen. Ik schrik tegelijkertijd van de schaduwkant waar gevoelens van angst, onmacht, onrechtvaardigheid en buiten spel staan heersen. Ik vind het noodzakelijk dat te verbeteren. Hier ligt een opgave voor mij en iedereen in onze organisatie, we kunnen dit niet zonder elkaar.’

Het rapport is hier te downloaden.
Een uitgebreider gezamenlijk statement is hier te downloaden.