Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig. Daarnaast maken we gebruik van marketing cookies om de website op jouw voorkeuren af te stemmen. Hiervoor kun je onderstaand toestemming geven. Je kunt je instellingen altijd weer wijzigen op de pagina over de cookies.

Functionele & analytische cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de website naar behoren werkt en om analyse uit te voeren

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de website op jouw voorkeur af te stemmen.

Meer veiligheidsmedewerkers bij NS nodig

Casper Schrijver
Door Casper Schrijver 18 maart 2022

De afdeling Veiligheid en Service van de NS moet worden uitgebreid. Dat zegt FNV Spoor in reactie op het voornemen van het spoorwegbedrijf om de boa-bevoegdheid weg te halen bij de hoofdconducteurs. Met zo’n bevoegdheid zijn de conducteurs onder andere gemachtigd om boetes uit te schrijven.

FNV Spoor hield onder leden en niet-leden een enquête over het vervallen van de boa-bevoegdheid. Daaruit bleek dat de conducteurs er onder voorwaarden mee kunnen leven. Henri Janssen, bestuurder FNV Spoor: ‘De grootste zorg zit bij de veiligheid in en rond de treinen. Conducteurs willen er op kunnen vertrouwen dat er snel hulp komt als dat nodig is. Daarvoor moeten er meer veiligheidsmedewerkers komen. Daar gaan wij de directie dan ook om vragen.’

Garanties

FNV gaat namens de leden ook aandacht vragen voor andere zaken die uit de enquête naar voren kwamen. Zo willen de hoofdconducteurs garanties over werkgelegenheid en het behoud van hun standplaats. ‘Daarnaast hebben meerdere conducteurs aangegeven een overstap te willen maken naar de afdeling Veiligheid en Service. Wij willen dat de directie dat mogelijk gaat maken’, aldus Janssen.