Ledenraadpleging Streekvervoer bijna op de helft

FNV Streekvervoer houdt stand tegen druk werkgevers!

Door Redactie 25 maart 2022

De bijeenkomsten worden goed bezocht. Na de toelichting op het eindbod ontstaan er veelal levendige discussies en laten leden blijken wat zij van het eindbod vinden! Ondanks de hoge werkdruk en het hoge ziekteverzuim, voor zover jullie gezondheid het toelaat, staan jullie toch weer iedere dag klaar om de reiziger niet in de kou te laten staan!

bussen

In dat licht is het eindbod wrang. Geen enkele blijk van enige waardering of respect. De werkgevers komen in hun eindbod zelfs met een beloning van minimaal 5% aan koopkrachtverlies! En als je denkt dat het niet erger kan, dan komt hier helemaal de arrogantie van de werkgevers naar voren: het is nog niet genoeg, ze willen het personeel nog flexibeler en productiever maken! De kans is groot dat niet alleen de aanval op bijlage 11, de pauzeregeling en de ATV-dagen wordt geopend, maar ook op het recht van uitzendkrachten op een vaste baan.

Maar zover zijn we nog niet. Onze leden begrijpen steeds beter wat het eindbod werkelijk inhoudt. Dit laten zij blijken op de bijeenkomsten en de werkvloer. FNV Streekvervoer is vastberaden iedereen het werkelijke verhaal te vertellen achter het eindbod en organiseert daarom vele fysieke en digitale bijeenkomsten, waardoor de werkvloer goed geïnformeerd wordt.

De houding van FNV Streekvervoer heeft al een paar resultaten opgeleverd:

• De vervaldatum van het eindbod van werkgevers van 15 maart is van de baan!
  • Werkgevers hebben eenzijdig besloten om €1200 euro toe te kennen aan alle werknemers. Maar dat zal ons niet zomaar weerhouden actie te voeren, als de leden hiertoe besluiten. FNV vindt dat het deel uit moet maken van een volledig cao-akkoord, samen met onze andere belangrijke eisen.
  • Eerder in december kon een eenmalige bonus absoluut niet verstrekt worden zonder caoakkoord, en nu ineens door druk vanuit FNV Streekvervoer kan dit wel!
  • Ook de uitzendkrachten hebben recht op de eenmalige uitkering! Vraag het na bij jouw uitzendbureau!
  • Het staat FNV Streekvervoer vrij, ondanks het ontvangen van de eenmalige uitkering, het eindbod af te wijzen en ook om actie te voeren.
  • Werkgevers zijn er niet in geslaagd, ondanks verwoede pogingen, verwarring en verdeeldheid onder de FNV-leden te zaaien.

Het is daarom belangrijk de werkgever te laten zien wat je van het eindbod vindt en dit met je collega’s uit te wisselen. Kom naar de bijeenkomsten en neem al je collega’s mee. Het is juist goed om je eerst te laten informeren, zodat je weet waarvoor of tegen je stemt. Ook niet-leden zijn welkom, maar stemmen over het eindbod en over eventuele actie is uiteindelijk voorbehouden aan de leden van FNV Streekvervoer.