Enquête over vervolg 'organisatiewijziging bij HR&O'

Alleen voor medewerkers vallend onder de voorgenomen ‘Organisatiewijziging HR&O’

Redactie
Door Redactie 1 maart 2022

Op 8 juli 2021 heeft de directie bij de OR C&O en Groep de adviesaanvraag betreffende het voorgenomen besluit tot wijzingen in de organisatie van de afdeling HR&O ingediend. Om de personele consequenties voor de betreffende medewerkers op te vangen heeft er intensief overleg tussen vakbonden en directie plaatsgevonden. Dat leidde ertoe dat op 5 oktober 2021 partijen tot een onderhandelingsresultaat zijn gekomen.

Enquête over vervolg 'organisatiewijziging bij HR&O'

Eerste onderhandelingsresultaat weggestemd 

FNV Spoor heeft daarover de betreffende achterban geraadpleegd. Deze raadpleging sloot op 19 oktober 2021. Maar liefst 96% van de leden stemde tegen het onderhandelingsresultaat. De meeste tegenstemmers gaven aan dat de afspraak over het dienstverleningsmodel, waaronder de gevraagde beschikbaarheid versus Output gerelateerd werken/Hoofdstuk 9, onvoldoende zekerheid bieden. Men gaat ervanuit dat er door druk van de leiding, men toch in roosters moet gaan werken. Rooster gebonden personeel mag conform de cao niet onder Output Gerelateerd werken vallen, omdat men dan niet van de voordelen van deze cao-regeling kan genieten terwijl men wel veel arbeidsvoorwaarden daarvoor heeft ingeleverd.

NS wil dienstverleningsmodel aanpassen 

Daarop heeft NS aangekondigd een pas op de plaats te maken om met de medewerkers in gesprek te gaan over de voorgenomen organisatiewijziging. Recent heeft NS FNV Spoor en de andere vakbonden uitgenodigd het overleg te heropenen, met als doel er toch met bonden uit te komen.

NS geeft aan het dienstverleningsmodel op drie punten inhoudelijke te zullen aanpassen en daarover met vakbonden te willen praten.

De 3 aanpassingen op een rij

  • Het tijdsvenster van de telefonische bereikbaarheid van 8.30-17.30 voor de HR-teams wordt aangepast naar 8.30-17.00 uur. Het service center P&O (hierna: SC P&O) gaat tussen 17.00-17.30 de telefoon beantwoorden, en telefoontjes die an-ders terecht zouden komen in één van de HR-teams oppakken.
  • SC P&O wordt vaste achtervang, voor telefonische bereikbaarheid, voor die momenten dat een HR-team de bereikbaarheid onderling niet geregeld krijgt.
  • Het aannemen van telefoon tijdens de bereikbaarheid kan direct via mobiel in plaats van via de laptop. Deze optie is getest en wordt standaard aangezet.

De directie laat ons weten ervan overtuigd te zijn dat hiermee tegemoet wordt gekomen aan de zorgen en bezwaren die er leven onder de HR-collega’s met betrekking tot de bereikbaarheid.

Vul de FNV Spoor enquête in 

Voordat FNV Spoor het overleg met NS weer aangaat, willen wij graag van de betreffende achterban horen wat zij van deze aanpassingen vinden. Om een goed beeld te krijgen verzoeken wij iedereen via de onderstaande button de enquête te openen en volledig in te vullen en vervolgens af te sluiten. De ingevulde persoonlijke gegevens zullen niet met derden gedeeld worden en de uitkomsten van de enquête zullen niet tot persoonsniveau te herleiden zijn.

Ga naar de enquête

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.