Werkonderbreking bij rederij Hapag-Lloyd in Rotterdam

Portret Yvette de Vries
Door Yvette de Vries 24 februari 2022

Medewerkers van containerrederij Hapag-Lloyd in de Rotterdamse haven hebben vandaag tussen 12.00 en 13.30 uur het werk neergelegd. Ze vinden het onacceptabel dat hun werkgever voor de nieuwe cao geen structurele loonsverhoging wil bieden,

Asmae Hajjari, bestuurder FNV Havens: ‘De winsten van Hapag-Lloyd klotsen tegen de havenkades op. Het is ongekend dat een werkgever in de havensector onder zulke omstandigheden weigert zelfs maar te onderhandelen over een loonsverhoging.’

Duidelijk signaal

Dankzij de hoge vrachttarieven en de grote vraag naar containers beleeft Hapag-LIoyd gouden tijden. In 2021 was de operationele winst 10 miljard euro, zeven keer zoveel als het jaar ervoor. Door de werkonderbreking kunnen vertragingen ontstaan in het operationele proces. Het op- en afzetten van lege containers wordt vertraagd. Hierdoor krijgen de vrachtwagens op het depot te maken met lange wachttijden. ‘Hopelijk voelt Hapag-Lloyd op die manier dat het menens is bij de werknemers’, aldus Hajjari.

Intimidatie

Vorige week werd bekend dat Hapag-Lloyd medewerkers intimideert die actie willen voeren voor een goede cao. Chantal van Binsbergen, bestuurder CNV Vakmensen: ‘In persoonlijke gesprekken hebben werknemers te horen gekregen dat ze als straf moeten overwerken. Ook trekken leidinggevenden openlijk de loyaliteit van werknemers in twijfel. Dat is onacceptabel, pure intimidatie. Actievoeren is een grondrecht van werknemers en dat weet Hapag-Lloyd heel goed.’

Nieuwe cao

De onderhandelingen over een nieuwe cao eindigden twee weken geleden, toen de rederij niet inging op het ultimatum van FNV en CNV. De vakbonden eisen namens de leden, naast inflatiecorrectie, onder meer 4% loonsverhoging, uitgesmeerd over een driejarige cao, behoud van de mogelijkheid om thuis te werken en regelingen voor oudere werknemers om eerder te stoppen of minder te gaan werken.

300 mensen

Bij Hapag-Lloyd werken in Nederland ruim 300 mensen. De containerrederij is wereldwijd actief en behoort tot de top vijf van de wereld.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.