Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig. Daarnaast maken we gebruik van marketing cookies om de website op jouw voorkeuren af te stemmen. Hiervoor kun je onderstaand toestemming geven. Je kunt je instellingen altijd weer wijzigen op de pagina over de cookies.

Functionele & analytische cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de website naar behoren werkt en om analyse uit te voeren

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de website op jouw voorkeur af te stemmen.

Ultimatum aan Duitse rederij Hapag-Lloyd

Na drie jaar zonder structurele loonsverhoging hebben werknemers recht op een fatsoenlijke cao

Portret Yvette de Vries
Door Yvette de Vries 3 februari 2022

FNV Havens en CNV Vakmensen hebben vandaag een ultimatum aan Hapag-Lloyd gesteld. Daarin eisen ze naast de inflatiecorrectie onder meer een structurele loonsverhoging van 4%. Na diverse malen onderhandeld te hebben bleef de Duitse rederij weigeren om, naast de inflatiecorrectie, een loonsverhoging af te spreken.

Dit terwijl vakbonden bereid waren om de geëiste 4% loonsverhoging over een 3-jarige cao uit te smeren. Het ultimatum loopt af op woendag 9 februari 12.00 uur.

Asmae Hajjari, bestuurder FNV Havens: ‘In tijden dat het slecht ging met de rederijen hebben we ons terughoudend opgesteld in het maken van afspraken over structurele loonsverhogingen. Nu Hapag-LIoyd exorbitante winsten maakt, is het te schandalig voor woorden dat ze hun werknemers geen loonsverhoging gunnen.’  

Rijk over de rug van werknemers

De winsten van het bedrijf reizen de pan uit. Dankzij de hoge vrachttarieven en de grote vraag naar containers beleeft Hapag-LIoyd gouden tijden. In 2021 was de operationele winst 10 miljard euro, zeven keer zoveel als de winst het jaar ervoor. Maar tijdens de onderhandelingen, die op 17 november 2021 zijn gestart, werd al meteen de toon gezet. Hajjari: ‘Zonder blikken of blozen bood de containerrederij 0% structurele loonsverhoging aan. We hebben hier te maken met Dagobert Duck-taferelen. Zelf extreem veel geld cashen en je hardwerkende werknemers hebben het nakijken. Dan word je rijk over de rug van je eigen werknemers.’

Rookgordijn

Volgens de vakbonden maakt de werkgever naar buiten toe goede sier met een bonussysteem. Chantal van Binsbergen, bestuurder CNV Vakmensen: ‘Een bonus klinkt mooi, maar is eenmalig. Het maandsalaris wordt daar niet structureel mee verhoogd en deze bedragen tellen niet mee voor het pensioen van de werknemers. Bovendien wordt alles omtrent deze bonus bepaald door het hoofdkantoor van Hapag-LIoyd in Hamburg. Wij willen een échte, blijvende loonsverhoging.’

Moderne vormen van verlof

Volgens de vakbonden moeten werknemers het recht krijgen om, ook na corona, thuis te werken en willen ze afspraken maken over verschillende vormen van verlof, onder meer voor geboorteverlof, rouwverlof en mantelzorgtaken.

Regelingen voor oudere werknemers

De bonden willen ten slotte een invulling geven aan wat in het pensioenakkoord is afgesproken. Oudere medewerkers moeten drie jaar voor de AOW-leeftijd de keuze kunnen maken om te stoppen met werken of om in deeltijd te gaan werken. 

Bij Hapag-Lloyd werken in Nederland ruim 300 mensen. De containerrederij is wereldwijd actief en behoort tot de top vijf van de wereld.