Postbezorgers PostNL voeren actie op de Dam voor goede cao

Casper Schrijver
Door Casper Schrijver 18 februari 2022

Maandag 21 februari voeren vijftig Amsterdamse postbezorgers van PostNL actie op de Dam voor een goede cao. Onder het motto ‘Vooruit, niet achteruit’ eisen ze een eerlijk loon en betere werkomstandigheden. Het motto zullen de postbezorgers symboliseren door in een grote cirkel eerst achteruit en dan vooruit te lopen op de dam.

Vakbonden zijn sinds november aan het onderhandelen voor een nieuwe cao Postbezorgers. De onderhandelingen verlopen moeizaam.

Onbegrijpelijk

Postbezorgers verdienen nu tussen de 10 en 11  euro per uur. FNV wil dat het minimum uurloon in de cao wordt verhoogd naar 14 euro per uur. Maadey Meuleman, bestuurder FNV Post en Pakketten: ‘De postbezorgers verdienen nu veel te weinig om van rond te komen. PostNL biedt nu een teleurstellende loonsverhoging van zo’n 2,5%, dat is nog lager dan de inflatie.’ De postbezorgers vinden dat onbegrijpelijk, omdat PostNL vorig jaar 277 miljoen euro winst maakte.

Eigen fiets

Naast de beloning wil FNV ook dat er iets gedaan wordt aan de arbeidsomstandigheden en -voorwaarden. Postbezorgers moeten bijvoorbeeld hun eigen fiets gebruiken en werkschoenen betalen om het werk te doen. De post halen zij op bij onverwarmde garageboxen, zonder wc of zitgelegenheid. ‘Postbezorgers gaan door weer en wind om Nederland te voorzien van post. Toch blijft het bedrijf de bezorgers minimaal belonen’, aldus Meuleman.

Actie

Tijdens de actie op de Dam vertellen de postbezorgers hoe belangrijk het werk als postbezorger is en onder welke omstandigheden zij dit doen. Maadey Meuleman zal ingaan op de actuele situatie van de cao Postbezorgers. FNV-vicevoorzitter Zakaria Boufangacha komt de postbezorgers steunen en zal onder andere toelichten wat de inflatie betekent voor mensen met een laag inkomen.