Acties Maasveren opgeschort, vanaf morgen terug naar ‘normaal’

Portret Yvette de Vries
Door Yvette de Vries 2 februari 2022

Met de aanstelling van een mediator komt er voorlopig een einde aan de elf weken durende acties van de schippers van de Maasveren. Vanaf morgen, donderdag 3 februari, geldt weer de normale dienstregeling. Dat betekent ook dat er weer tol betaald moet worden. Vanaf vorige week maandag werden passagiers gratis overgezet en eerder werden alleen fietsers en voetgangers toegelaten.

Nuri Alders, bestuurder FNV Havens: ‘Omdat we de mediation een goede kans willen geven schorten we de acties op, maar we houden wel de vinger aan de pols. Dat betekent dat de veermannen, als het nodig is, weer actie gaan voeren.’ De mediator moet de patstelling tussen de veermannen en het bestuur van Stichting de Maasveren doorbreken.

Tweedeling

De acties volgden op de geklapte cao-onderhandelingen. De veermannen willen dat de cao in de huidige vorm blijft bestaan en ook gaat gelden voor nieuwe collega’s, om tweedeling op de werkvloer te voorkomen. De werkgever wil van de cao af en nieuwe medewerkers met een minder gunstige regeling aan het werk zetten