QR-code coronavaccinatie

Belangrijke mededeling FNV Spoor

portret Henri Janssen
Door Henri Janssen 13 november 2021

Beste leden, het bestuur van de FNV Spoor Divisieraad NS Reizigers heeft naar aanleiding van de persconferentie van vrijdag 12 november jl. van het demissionaire kabinet de volgende mededeling aan jullie:

De FNV Spoor Divisieraad NS Reizigers zal niet accepteren dat NS onderscheid gaan maken aan de hand van een QR-code wie wel toegelaten wordt tot het werk en wie niet. Dit gaan wij niet accepteren! FNV Spoor is voor een hoge vaccinatiegraad, maar tegen aantasten van rechten werknemers

FNV Spoor is een vakbond die en gestoeld is op solidariteit en zich bezig houdt met werk en inkomen. En onze leden moeten werken om aan een inkomen te komen. De plannen en ideeën van dit kabinet en sommige anderen in de maatschappij zullen leiden tot een gevaarlijk hellend vlak. Daar moeten wij van wegblijven.

Waar wij ook van moeten wegblijven is dat FNV Spoor in discussies gezogen wordt over de QR-code bij bars en restaurants of bioscopen enz. Daar gaat FNV Spoor zich niet in mengen. Wij gaan over werk en inkomen van onze leden op de werkplek en niet hoe onze leden hun vrije tijd willen inrichten en hun inkomen willen spenderen. Wij vragen jullie dit te respecteren van jullie vakbond. Ook vragen wij jullie andere maatregelen zoals de 1,5 meter en indien nodig mondmaskers te respecteren tijdens en op het werk.

Indien een werkgever eist dat jullie de QR-code moeten tonen om aan het werk te kunnen dan verzoeken wij jullie om hier geen gehoor aan te geven. Dan gaat niemand maar naar binnen om te werken en zullen wij jullie ondersteunen.

Samen sterk voor inkomen en werk!

Met solidaire groet,

Kim Baudewijns & Henri Janssen, namens de FNV Spoor Divisieraad NS Reizigers