Onderhandelingsresultaat met NS over servicestations

Casper Schrijver
Door Casper Schrijver 01 november 2021

Spoorvakbonden FNV Spoor en VVMC hebben met NS een onderhandelingsresultaat bereikt over de servicestations van NS. NS wilde een groot aantal van die servicestations opheffen en op degenen die overblijven een deel van de service weghalen.

Roos Rahimi, bestuurder FNV Spoor: ‘Met dit resultaat worden ongeveer 100 banen behouden en wordt de service op een flink aantal stations minder uitgekleed dan NS van plan was.’

Perronleiders en coördinatoren

Daarnaast is afgesproken dat NS de krimpplannen voor de perronleiders en co√∂rdinatoren van de servicemedewerkers terugtrekt. ‘Deze mensen zijn een verbindende schakel tussen reizigers, conducteurs en machinist. Het terugtrekken van de plannen is dus belangrijk voor de werkgelegenheid, maar ook voor een betrouwbare dienstregeling en service’, aldus Rahimi.

21.000 handtekeningen

In maart boden 200 NS-medewerkers 21.000 handtekeningen tegen de krimpplannen aan en in september legden honderden servicemedewerkers het werk een dag neer. Rob de Groot, bestuurder VVMC: ‘De medewerkers voelden zich niet gehoord en wilden meedenken met de toekomstplannen. Nu kunnen de vakbondsleden stemmen over dit resultaat en hebben zo dus invloed op hun werk’.

Extra mensen

Vakbonden en NS hebben afgesproken dat 86 fte, wat staat voor zo’n honderd medewerkers, behouden blijft. Ook zijn er door de aangepaste plannen extra mensen nodig, omdat de service op diverse stations niet of minder wordt afgebouwd. ‘Met deze plannen kunnen veel mensen hun baan op hun eigen standplaats behouden. Voor reizigers betekent het dat de service en daarmee ook de veiligheid op de stations behouden blijft’, aldus de Grooti.

Stemmen

Volgende week worden de vakbondsleden bijgepraat over het onderhandelingsresultaat. Daarna kunnen de leden voor of tegen de plannen stemmen. Tot die tijd hebben de vakbonden eventuele acties opgeschort.