Leden Railinfra stemmen voor verhogen pensioenpremie

Door Redactie 15 november 2021

De leden van FNV Spoor die werken in de Railinfra hebben ingestemd met het voorstel om de pensioenpremie te verhogen. Zo is een eerste stap gezet om aan te sluiten bij het niveau van de andere spoorbedrijven.

Om per 2022 te starten met een eerste stap om aansluiting te vinden bij het pensioenopbouw niveau bij NS & ProRail, stelde FNV Spoor voor om de premie te verhogen naar 22% van de pensioengrondslag. Voor deze verbeterslag hebben werkgevers 1% van de loonsom gereserveerd. Daarmee betalen werkgevers 62% van de premieverhoging en werknemers 38%. Met het instemmen van de leden is die stap nu gezet.
Het pensioenfonds Rail & Openbaar Vervoer (voormalig Spoorwegpensioenfonds) is hier inmiddels van op de hoogte gebracht en zal de verhoging per 2022 door gaan voeren.

Voortgang werkgroep ‘eerder stoppen met werken’

Ook hebben wij de notitie van werkgevers ontvangen met hun voorstel over duurzame inzetbaarheid, ontziemaatregelen voor oudere werknemers en hun voorstel om vervroegd te stoppen met werken te faciliteren.
Lodie de Bruin (kaderlid) en Veronica Theunissen (bestuuurder FNV Spoor) zitten in de werkgroep (bonden en werkgevers) die de mogelijkheden voor een dergelijk regeling onderzoekt. Eerst bespreken zij de notitie met de kadergroep van FNV Railinfra, ter voorbereiding op het overleg van de werkgroep op 23 november.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.