Al jaren werken er bij de klantenservice van NS op gewoon vast werk ruim 150 uitzendkrachten. Van meerdere uitzendkrachten loopt binnenkort de formele “uitzendfase-B” af. Ze werken dan 5,5 jaar als uitzendkracht voor de klantenservice van NS.
Dat betekent dat NS of het uitzendbureau ze in vaste dienst moet nemen, of afscheid van hun moet nemen. Afscheid nemen betekent kennisverlies voor NS en is dus niet in het belang van NS en ook niet in belang van deze groep collega’s.
FNV Spoor stelt zich op het standpunt dat deze NS collega’s helemaal niet zolang als “uitzendkracht” ingehuurd hadden mogen worden. NS had ze al veel eerder in vaste dienst moeten nemen. Al deze mensen werken via uitzendbureau Young Capital gewoon vast, 24 uur, 7 dagen per week voor NS. Diverse van deze NS’ers zijn Mentor, Opleider en/of Tammer (Tammer = kwaliteit klantcontact tussen collega’s en reizigers beoordelen en feedback geven).
In tekst cao-akkoord 2020-2022 staat onderstaande:
Uitgangspunt is dat voor structureel werk vaste medewerkers worden ingezet. Tijdelijk werk vindt plaats met tijdelijke medewerkers en/of met inhuur. Structureel werk kan (tijdelijk) door inhuur of tijdelijke medewerkers plaatsvinden als er bijvoorbeeld sprake is van een vacature die nog niet is ingevuld, bij langdurige afwezigheid van de huidige medewerker of bij kennis en vaardigheden waarin moeilijk op andere basis is te voorzien in de arbeidsmarkt. De inzet blijft om deze plekken structureel in te vullen. Verder kan inhuur ook plaatsvinden op tijdelijk (projectmatig) werk, indien de specifieke aard van het bedrijfsproces hierom vraagt.
FNV Spoor heeft vorige week de directie van NS opgeroepen een einde te maken aan het al jaren in onzekerheid houden van deze NS collega’s en ze in vaste dienst te nemen. Tot op dit moment heeft NS nog niet gereageerd. Zodra er op dossier weer nieuws te melden is, horen jullie van ons.