Eind 2018 heeft ProRail de mogelijkheid voor machinisten om in de rangeerdienst met ProRail te communiceren middels portofoon beëindigd. Hiervoor is de Push to Talk device (PTT) in de plaats gekomen. De treindienstleider kan hiermee niet opgeroepen worden en ook de onderlinge communicatie hiermee wordt als onwerkbaar ervaren. De Push to Talk device wordt hierom veelal niet gebruikt.
Gesprekken met toepassing van veiligheidscommunicatie vindt plaats tussen de machinist en de treindienstleider en kan uitsluitend door middel van de GSM-R. Machinisten kunnen de treindienstleider bereiken via het openbare netwerk, maar dat is omslachtig.
Tijdens een rangeerdienst (RET) kan de machinist als hij buiten de cabine is niet communiceren met ProRail anders dan met de gewone GSM. Als de cabine niet bediend is, is de GSM-R set bovendien niet actief. Dus als de RET machinist van en naar het materieel loopt, kan deze de treindienstleider niet oproepen of opgeroepen worden en niet alarmeren of gealarmeerd worden.
Als een machinist die onderweg is naar het materieel een ernstig defect aan de infrastructuur of (passerend) materieel ziet, of een suïcidaal persoon waarneemt, kan deze de treindienstleider niet adequaat bereiken. Dit kan dan dus leiden tot onveilige situaties. Indien planmatig ingestelde rijwegen niet benut worden, kunnen seinen niet herroepen worden, althans niet op een veilige manier.
FNV heeft NS voorgesteld om voor de rangeerdienst over te gaan op GSM-R Handheldportofoons. Dit is in het belang van de veiligheid en de logistiek planmatige soliditeit. Zie onderaan dit bericht onze memo met een concreet voorstel aan NS hierover.