Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig. Daarnaast maken we gebruik van marketing cookies om de website op jouw voorkeuren af te stemmen. Hiervoor kun je onderstaand toestemming geven. Je kunt je instellingen altijd weer wijzigen op de pagina over de cookies.

Functionele & analytische cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de website naar behoren werkt en om analyse uit te voeren

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de website op jouw voorkeur af te stemmen.

Voorstel FNV Spoor: GSM-R Portofoon voor veiligheid en doelmatig logistiek proces

portret Henri Janssen
Door Henri Janssen 19 oktober 2021

Eind 2018 heeft ProRail de mogelijkheid voor machinisten om in de rangeerdienst met ProRail te communiceren middels portofoon beëindigd. Hiervoor is de Push to Talk device (PTT) in de plaats gekomen. De treindienstleider kan hiermee niet opgeroepen worden en ook de onderlinge communicatie hiermee wordt als onwerkbaar ervaren. De Push to Talk device wordt hierom veelal niet gebruikt.

Voorstel FNV Spoor: GSM-R Portofoon voor veiligheid en doelmatig logistiek proces

Niet altijd bereikbaar

Gesprekken met toepassing van veiligheidscommunicatie vindt plaats tussen de machinist en de treindienstleider en kan uitsluitend door middel van de GSM-R. Machinisten kunnen de treindienstleider bereiken via het openbare netwerk, maar dat is omslachtig.

Tijdens een rangeerdienst (RET) kan de machinist als hij buiten de cabine is niet communiceren met ProRail anders dan met de gewone GSM. Als de cabine niet bediend is, is de GSM-R set bovendien niet actief. Dus als de RET machinist van en naar het materieel loopt, kan deze de treindienstleider niet oproepen of opgeroepen worden en niet alarmeren of gealarmeerd worden.

Als een machinist die onderweg is naar het materieel een ernstig defect aan de infrastructuur of (passerend) materieel ziet, of een suïcidaal persoon waarneemt, kan deze de treindienstleider niet adequaat bereiken. Dit kan dan dus leiden tot onveilige situaties. Indien planmatig ingestelde rijwegen niet benut worden, kunnen seinen niet herroepen worden, althans niet op een veilige manier.

Voorstel FNV

FNV heeft NS voorgesteld om voor de rangeerdienst over te gaan op GSM-R Handheldportofoons. Dit is in het belang van de veiligheid en de logistiek planmatige soliditeit. Zie onderaan dit bericht onze memo met een concreet voorstel aan NS hierover.

  • De RET machinist is altijd bereikbaar voor de treindienstleider en vice versa. Van en onderweg naar materieel, in en buiten de trein en kan de machinist dan een alarm ontvangen of een alarm uitzenden.
  • De treindienstleider kan te allen tijde een rijweg reglementair en dus veilig herroepen of een machinist kan dit veilig laten doen.
  • Machinisten kunnen onderling met de GSM-R handheld adequaat communiceren. Dit komt het rangeerproces ten goede.