Werknemers tankopslagbedrijf Vesta Vlissingen leggen werk neer

'Wij vragen niks geks, maar directie biedt ons bijna niets in nieuwe cao'

facet hoofdkantoor FNV
Door Persvoorlichting 07 oktober 2021

De mensen bij tankopslagbedrijf Vesta Vlissingen zijn zwaar teleurgesteld in hun werkgever en leggen daarom morgenavond korte tijd hun werk neer. Vesta heeft niet gereageerd op het ultimatum van de FNV dat op 1 oktober is afgelopen. Dit ultimatum volgde op het slechte eindbod van het bedrijf voor een nieuwe cao, waar de 25 medewerkers massaal tegen stemden.

Actie FNV bij Vest in Vlissingen

Door de werkonderbreking komt vrijdag 8 september vanaf 18.00 uur de op- en overslag van producten van en naar boten stil te liggen. Daardoor kunnen klanten hun producten niet afleveren of ophalen.

Vesta biedt slechts 1% meer loon

Johnny Harinck werkt bij Vesta en is actief lid van FNV Havens: ‘We vragen niks geks, gewoon een cao die aansluit bij de andere cao’s in de havensector.’ Vesta biedt een loonsverhoging van 1% per 1 juli van dit jaar. Dat is omgerekend een half procent structurele loonsverhoging voor dit hele jaar en dat is opvallend minder dan wat gebruikelijk is in de Nederlandse havens.

Dit schiet niet op

Verder wil de directie de nieuwe cao afsluiten voor één jaar. De huidige cao liep af op 31 december 2020. Harinck: ‘Dat schiet natuurlijk niet op, dat betekent dat we over twaalf weken weer opnieuw om tafel kunnen gaan zitten.’

25 medewerkers

De cao Vesta Terminal Flushing geldt voor 25 medewerkers. Voor de Nederlands havenwerkers zijn er in totaal 63 bedrijfscao’s.