Vandaag op 8 oktober is op het congres van FNV Havens door alle vakbondsleden uit de havens het nieuwe lange termijn beleid voor 2021 tot en met 2025 vastgesteld. Niek Stam, bestuurder FNV Havens: ‘Een verdere uitbreiding van de huidige eerder stoppen met werken regeling is de belangrijkste conclusie. Met verschillende werkgevers hebben we al afspraken gemaakt, het wachten is nu op de politiek.’
De huidige RVU-regeling is niet voor alle werknemers te gebruiken, omdat de terugval in maandelijkse inkomsten te groot is om op te kunnen vangen en werknemers bij eerder stoppen geen pensioen meer opbouwen. In de havens zijn niet alleen werknemers, maar ook werkgevers zich hiervan bewust en zijn door FNV Havens met verschillende werkgevers al aanvullende afspraken gemaakt. FNV Havens is verheugd dat steeds meer werkgevers deze lacune in het pensioenakkoord ook willen repareren.
Koen Keehnen, vakbondslid en tevens voorzitter van de sectorraad Havens: ‘Het enige obstakel nu nog om die afspraken met de werkgevers ook te kunnen uitvoeren, is de politieke wil om hiervoor de benodigde fiscale maatregelen te treffen. Wij uit de havens vinden dat dit moet gebeuren en we zullen niet aarzelen om onze wensen kracht bij te zetten.’
Voorafgaand aan het congres dat eenmaal per vier jaar wordt gehouden, hebben leden tijdens vier drukbezochte bijeenkomsten verteld welke arbeidsvoorwaardelijke zaken van het grootste belang zijn. Daaruit kwamen een aantal aanbevelingen naar voren. Eerder kunnen stoppen met werken staat met stip op nummer 1.
Uitgangspunt voor de aanscherping van de RVU-regeling zijn 3 jaar AOW- en pensioenpremiecompensatie, voor alle werknemers, ook na het geboortejaar 1961 bij 100% zwaar werk conform Zwaar Werk Model FNV Havens. FNV Havens is bereid de benodigde bedragen samen met de werkgevers op te brengen via cao-afspraken. FNV Havens zal, indien nodig, havenwerkers oproepen tot alle noodzakelijke vakbondsacties richting de landelijke politiek om ervoor te zorgen dat er geen boetes worden geheven over de bedragen die cao-partijen afspreken om de regeling te bekostigen.
FNV Havens wil dat bij alle havenbedrijven het Veiligheidscertificaat Havens (VCH) als standaard wordt ingevoerd. In de havens vinden teveel ongelukken en bijna-ongelukken plaats. Stam: ‘FNV Havens heeft enkele jaren geleden het initiatief genomen om Stichting Veilige Haven (SVH) op te richten. Het middel dat we daarvoor inzetten: Veiligheidscertificaat Havens (VCH) dat toegespitst is op havenwerk. Via E-learning kunnen havenwerkers veiligheidscursussen volgen. Inmiddels hebben veel bedrijven zich aangesloten bij SVH en een aantal werkgevers zit ook in het bestuur van de stichting. Stam: 'Maar dat is niet genoeg. Iedereen moet meedoen, willen we ongelukken kunnen uitbannen.'