Acties bij NS

We zijn nog niet klaar!

Roos Rahimi
Door Roos Rahimi 29 september 2021

Woensdag 22 september jl. hebben medewerkers van Service Stations en trainmanagers van de IC Brussel in het Moreelse Park in Utrecht actie gevoerd.

Met een geweldige opkomst lieten deze groepen zien dat het klaar is wat hun betreft. Medewerkers van Service Stations laten zich niet zomaar het werk afpakken en de  trainmanagers zijn de verdeel en heers tactiek van de directie zat. Sprekers van beide groepen hebben dat op een fantastische wijze die middag verwoord. We kunnen met recht spreken van een zeer geslaagde actiedag.

Maar het zijn niet alleen maar de medewerkers van Service Stations die de dupe zijn van de afbraakplannen van de directie. Ook andere groepen zoals het Rijdend Personeel gaan hier last van krijgen. Nu al zien we verschuivingen van werkzaamheden van smw's, plp's en cw's richting het Rijdend Personeel. Belachelijk en wat ons betreft onacceptabel!! Nu al probeert NS “onopgemerkt” werkzaamheden te verschuiven. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het werk van de plp naar de RET, mcn, vervangen van 3e partij, reisassistenten door de Hc, maar ook gewoon tijdens je pauze de vraagbaak van reizigers zijn, omdat er geen Wal collega’s meer aanwezig zijn. Dat moeten we niet willen, niet nu en niet in de toekomst. We moeten geen werk gaan doen wat bij andere collega’s hoort. Niet alleen vanwege solidariteit, maar ook vanwege veiligheid en gebrek aan opleiding. Daar komt bij dat het Rijdend Personeel inmiddels al heel veel werkdruk ervaart en  niet zit te wachten op extra werkzaamheden.

Het is beter om je dat nu te realiseren waar NS mee bezig is dan straks voor een voldongen feit te staan.

Zolang NS niet bereid is te luisteren naar de medewerkers betekent dit dat FNV Spoor en VVMC de volgende actie gaan voorbereiden. Hierbij sluiten wij niet uit dat er meer medewerkers bij betrokken worden. Jullie horen op korte termijn meer van ons. We gaan door!

Met vriendelijke groeten,

Namens de VVMC - Rob de Groot & Wim Eilert