Nieuwe cao DHL Express nog niet in zicht

Na 4x onderhandelen liggen partijen nog mijlenver uit elkaar

Redactie
Door Redactie 19 maart 2021

Na vier keer onderhandelen met DHL Express is een nieuwe cao nog niet echt in zicht. De gesprekken verlopen goed, maar de conclusie is dat wij, samen met het CNV, toch echt iets anders willen dan de directie voorstelt. Het voornaamste verschil van mening? Een goede en vooral structurele loonsverhoging.

Wij willen 5% erbij voor iedereen

Vakbonden willen een stevige structurele loonsverhoging van 5% voor ál het personeel. DHL Express wil een structurele loonsverhoging van 2% en voor de mensen met een loon aan het einde van de loonschaal slechts een loonsverhoging van 1,75%. 
Daarnaast wil DHL Express jullie laten delen in het succes van de afgelopen tijd door een winstuitkering. Maar die telt niet mee voor je pensioen en vakantietoeslag. En hij is afhankelijk van de winst. Een onzekere beloning dus. Tot slot beknibbelt DHL Express op het omzetten van de motiv8 naar een periodiek van slechts 2% terwijl je nu bij een c-beoordeling 2,75% krijgt.

Lange termijn?

Wel een goed voorstel van DHL Express is, dat ze de cao à la carte in het structureel loon willen opnemen. Dan telt die mee voor je pensioen en vakantietoeslag. Ook is goed dat ze één loongebouw willen afspreken. Het rijdend personeel kan dan groeien in het loongebouw van de niet-rijdende collega’s. Hierdoor krijgen koeriers meer perspectief op termijn, maar het levert nu niet meteen een loonsverhoging op. En hoeveel kosten deze voorstellen? Hoeveel gaat er dan af van de structurele loonsverhoging die we voor 2021 willen afspreken? Daar verschillen we over van mening. Wij willen daar hooguit 1% van de structurele loonsverhoging van 5% voor inleveren.

Nog één ronde te gaan 

Op 30 maart gaan we opnieuw om tafel. Dat worden de 5e ronde van de onderhandelingen. Dan zouden we er toch wel eens uit moeten komen. Als DHL Express aan onze eisen tegemoet komt, tenminste. En wij willen:

  • Een structurele loonsverhoging van 5% per 1 januari 2021
  • Eén loongebouw voor alle personeel: rijdend en niet rijdend
  • Motiv8 omzetten in vaste periodiek van 2,75%
  • ORT niet afschaffen
  • Minder werkdruk: voldoende mensen om het werk te doen
  • Eerder stoppen met werken, invullen pensioen akkoord
  • Gelijke zomerverlofregeling (3 weken) voor alle personeel

We houden je op de hoogte!

cao-delegatie FNV Transport & Logistiek
Paul Bakker, Aldo Piludu, Kevin Reus, Maarten Soer, FNV kaderleden
Jacqueline Lohle, bestuurder FNV Transport & Logistiek

Kijk-en-vergelijk

De onderwerpen die we deze keer besproken hebben op een rijtje gezet:

 

FNV

DHL Express

Loonsverhoging van 5% per 1 januari 2021

 

  • Loonsverhoging 2%. Maar mensen aan het eind van loonschaal krijgen een beperkte loonsverhoging van 1,75%
  • Jaarlijkse winstuitkering 0,75% afhankelijk van de winst van het bedrijf. Behaald target: opbrengsten – kosten voor NL

Afschaffen beoordelingsverhoging en omzetten naar periodiek van 2,75%

  • Afschaffen beoordelingsverhoging en omzetten naar periodiek van 2% (=groei door de loonschaal)
  • Bij een c-beoordeling ontvang je nu een motiv8 van 2,75%

Eén loongebouw voor alle personeel DHL Express, rijdend en niet rijdend

 

  • Rijdend personeel groeit door in het loongebouw van niet-rijdend waardoor meer perspectief op doorgroei loon.
  • Incentive € 100 p/m voor rijdend wordt structureel loon waardoor pensioengevend en telt mee in de vakantietoeslag.

 

Cao à la carte (6,24%) wordt toegevoegd aan het bruto loon waardoor pensioengevend en telt ook mee voor de vakantietoeslag.

Geldt voor alle personeel.

 

ORT

  • afschaffen tussen 18.00 – 20.00 uur (12,5%) en het gemiddelde verdiende ORT over afgelopen 12 maanden komt in vast loon. Voor mdw aan het einde van de loonschaal afkopen voor 5 jaar.
  • Vanaf 22.00 nachttoeslag 30%

Geldt voor alle personeel.

 

8% van je vaste salaris is flexibel inzetbaar gedurende het hele jaar voor extra verlof, fietsplan, lifestyle coach, fiscfree producten, etc.

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.