Dinsdag 7 juli 2020 is er overleg geweest met KLM en alle vakbonden (grond, cabine en cockpit) over de voorwaarden voor het verkrijgen van een lening van de overheid en de garanties van de overheid voor de leningen van de banken. KLM heeft (nog) niet aangegeven hoe ze die voorwaarden wil gaan invullen.
De overheid heeft 2 eisen gesteld waar jullie last van kunnen krijgen:
KLM is weliswaar akkoord gegaan met deze voorwaarden, maar de vakbonden zijn daar niet aan gebonden: FNV Luchtvaart is geen partij bij deze afspraken. Indien KLM de cao wil openbreken (bestaande afspraken wil aanpassen), dan moet ze toch eerst bij ons zijn!
FNV Luchtvaart snapt dat KLM in zwaar weer verkeert en dat de overheid eisen stelt. Maar voor het openbreken van de cao stelt FNV Luchtvaart de volgende voorwaarden:
KLM heeft gemeld dat in de eisen van de overheid staat dat een bijdrage wordt gevraagd vanaf een modaal inkomen. In de Tweede Kamer is echter een motie aangenomen, die stelt dat pas vanaf 1,5 x modaal een bijdrage gevraagd kan worden. De vakbonden zullen de minister en KLM houden aan deze motie.
Verder heeft KLM aangekondigd dat gekeken wordt naar het totale inkomen inclusief toeslagen en eindejaarsuitkering. Voor deeltijd wordt gekeken naar het voltijdsalaris om te bepalen of je een bijdrage moet leveren. Wat betreft de winstuitkering 2019 heeft de overheid gesteld dat die pas uitbetaald mag worden indien KLM weer winst maakt. KLM moet de winstuitkering 2019 dus uit eigen winst betalen. Dat is een flinke tegenvaller aangezien FNV Luchtvaart, samen met CNV Vakmensen, een brief naar de minister heeft gestuurd waarin wij verzoeken het mogelijk te maken dat de winstuitkering 2019 nog gewoon wordt uitbetaald.
KLM heeft de vakbonden gevraagd om de loonsverhoging van augustus 2020 (2,5%) niet uit te betalen. Dat zou dan de eerste bijdrage zijn van de werknemers. FNV Luchtvaart zal dit met de kaderleden bespreken, maar denkt dat dit een slecht voorstel is.
Er is nog helemaal niets bekend over de plannen van KLM, niet over de aanpak waarop deze bezuinigingen wordt gerealiseerd of de procedure waarop een bijdrage wordt gevraagd. We doen niet mee met de tactiek steeds een stukje inleveren. Nee, we willen het totale plan zien!
De vakbonden gaan geen sociaal plan afsluiten indien we niet weten hoe KLM wil reorganiseren. We willen voorkomen dat werknemers bij KLM twee keer in de klem komen: daarom onze eis geen gedwongen ontslagen.