Eind 2019 is het aanbestedingsproces voor het openbaar busvervoer in de provincie Friesland voor de periode 2022 tot 2032 begonnen. De provincie heeft haar uitgangspunten vastgelegd. Hierin staan mooie woorden, maar niets over gezonde en goede arbeidsvoorwaarden voor het personeel.
Kaderleden van de FNV uit de sectoren Streekvervoer, Lokaal en senioren hebben gezorgd dat er aandacht is gekomen voor arbeidsvoorwaarden van de buschauffeurs. De provincie heeft dit toegevoegd aan haar uitgangspunten voor het aanbestedingsproces. Dit hebben zij gedaan in samenwerking met GroenLinks, PvdA en PvdD.
Friese FNV-kaderleden en een aantal Friese Provinciale Statenleden hebben met elkaar gesproken. Anita Dries, bestuurder FNV Streekvervoer: ‘We hebben de vertegenwoordigers van de politieke partijen GroenLinks, PvdA en PvdD uitgenodigd die verbeteringsvoorstellen hadden ingediend op die uitgangspunten. Met onder meer de belangrijke toevoeging dat de cao Openbaar Vervoer van toepassing is. Het doel was deze ‘bevriende statenleden’ vooral te voeden met informatie vanuit de buschauffeurs en vanuit enkele FNV Lokaal leden.’
Belangrijke aandachtspunten voor ons en onze kaderleden zijn:
Werkgevers laten chauffeurs soms onder andere cao’s rijden. Dit betekent dat je hetzelfde werk doet, maar anders wordt betaald. Dit verschil kan zelfs oplopen tot € 500 bruto per maand. Ook de werktijden zijn anders. Waar de ene chauffeur tegen lange werktijden is beschermd, moet de andere chauffeur veel langere werkdagen maken. Een ander voorbeeld zijn de pauzes. Waar de ene een betaalde pauze heeft, krijgt de andere dit niet.
We hebben een enquête gehouden onder ruim 25.000 Friese FNV-leden. De enquête gaat over bereikbaarheid en beschikbaarheid van het openbaar vervoer in Friesland. Hier zijn een aantal belangrijke verbetersuggesties uitgekomen. Zoals: openbaar vervoer moet goedkoper, haltes meer nabij de bewoners (vooral in dorpen) en ruimere tijden waarop de bus rijdt.